Onderwerp profielwerkstuk gym/natuurkunde?

Hee,

Ik zit in 6vwo en ik moet mijn profielwerkstuk doen.
Ik weet zeker dat ik bij de sectoren gym en natuurkunde ga.
Een combinatievak. Maar wie heeft een leuk, origineel idee?
Dus dat natuurkunde centraal staat en te maken heeft met inspanningen, waarbij ik die proeven kan uitvoeren in de gymzaal.

Alvast bedankt! :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of de dynamica van ballen die met effect worden weggetrapt/geslagen/gegooid, de "curveballs". Leuke fysica, is veel materiaal over, en je kan er prima vanalles aan meten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor de ONWIJS goeie tips en uitleg!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog meer suggesties? ;) :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Danku!

Antwoorden (2)

Het meest interessant vind ik de natuurkunde van het polsstokhoogspringen. De kinetische energie van het (horizontale) hardlopen, wordt omgezet in veerenergie in de stok, die vervolgens zorgt voor de zwaarte-energie om hogerop te komen. Extra punt is de beweging over de lat, waarbij het zwaartepunt van de springer onder de lat blijft. Met videometing zijn veel gegevens te verkrijgen. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kan ook kijken hoe lang je bv stelten kan maken waardoor mensen sneller kunnen rennen. want hoe langer de hefboom hoe minder kracht er gezet moet worden. maar als de stelten te lang zijn kan je je evenwicht moeilijker behouden. en als er veren inzitten gaat het dan ook harder enz.