Water veroorzaakt door zijn dipoolmoment van 108 graden op het moment dat het bevriest een zeshoekstructuur.
Dat heeft met 3D in dit geval niet heel veel te maken omdat de zeshoek in het platte vlak ligt.
Als je 6 modellen van een H2O molecule op een tafel legt en gaat passen dat de + en de -- zijde mooi tegenover die van een ander molecule liggen, dan kun je een stabieler/kleine /betere constructie maken met een zeshoek dan met een ander structuur.
Overigens komt de zeshoek in de hele natuur (kunde)
vaak voor als sterke constructie, denk maar aan een honingraat.
Ook de afgespliste takjes vormen weer zijtakjes met hoeken van 120 graden tov. de stam van het kristal, dezelfde verhouding dus om bij herhaling een zeshoek te vormen, kijk maar eens zorgvuldig naar een sneeuwkristal,
dan vind je ondanks de vele variatie die zeshoeken in de vertakkingen terug, een bijna Mandelbrod-achtig effect levert dat op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is de aard van de materie "Water", dat gedraagt zich zo, het waterkristal is zeshoekig dus dat groeit zeshoekig aan, en is drie dimensionaal hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Bedoel je misschien 'ijs' daar waar je 'water' schrijft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke stof bestaat uit heel kleine deeltjes die moleculen heten. Die moleculen liggen meestal kriskras door elkaar. Maar soms liggen ze in een vast patroon bij elkaar. Dat gebeurt bijvoorbeeld als een stof heel langzaam afkoelt. Zo'n stof waarin de moleculen in een patroon liggen, noemen we een kristal. Een kristal is dus niets anders dan een bijzondere vorm van een stof. Soms zie je de vorm van een kristal duidelijk. Een sneeuwkristal heeft altijd zes hoeken of armpjes. Een zoutkristal is altijd vierhoekig. Een kristal is hoekig. Hij bestaat uit een aantal vlakjes. Die heten facetten. De vlakjes kunnen allerlei vormen hebben: vierkant, driehoekig, zeshoekig, vijfhoekig en ruitvormig. Iedere stof heeft zijn eigen kristalvorm: gips, kwarts, suiker, diamant, ijs, ijzer. Er zijn wel 3000 verschillende kristalsoorten bekend.