Ik neem aan dat je met de vraag bedoelt: waarom gaat geluid in water sneller dan in lucht...
Welaan, water is een betere geleider dan lucht, da watermoleculen liggen veel dichter op elkaar dan luchtmoleculen, en hierdoor kunnen ze o.a. geluid veel beter en sneller doorgeven.
jc54
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Plus. Bovendien bewegen watermoleculen sneller dan luchtmoleculen omdat ze lichter zijn.
De geluidssnelheid hangt zeer sterk samen met de weerstand tegen samendrukken en uitrekken (Youngs modulus=1/stijfheid of 1/bulk modulus) voor water, en de ideale gaswet voor het samenpersen van lucht en de tegenkracht die je dan krijgt. De tweede grootheid van belang is de dichtheid, de hoeveelheid massa die versneld moet worden. De samendrukbaarheid van water is erg klein, youngs modulus is groot. De dichtheid is ook niet al te groot. Bij lucht kost het betrekkelijk weinig kracht om het samen te persen en de dichtheid is een stuk lager. De samendrukbaarheid verschilt echter nog veel meer dan de dichtheid, daardoor gaat het geluid in water erg snel.
De formule om de geluidssnelheid uit te rekenen is erg eenvoudig, gewoon de wortel van het quotient van stijfheid en dichtheid.

Normaal gesproken kunnen dolfijnen en zeker grotere walvissen erg goed communiceren over langere afstanden. Wikipedia geeft aan dat walvissen bijzonder gevoelige oren hebben zeker voor lage geluidsniveau's. Dat is een goede reden om voorzichtig te zijn met het benaderen van deze dieren met buitenboordmotoren aan. Er is ook wel onderzoek naar problemen met seismisch onderzoek van de zeebodem en problemen voor de walvissen ter plaatse. De hoge gevoeligheid stelt ze in staat om over onwaarschijnlijk grote afstanden te communiceren. Ze kunnen namelijk ook zeer krachtige geluiden produceren.