Je kunt zgn blauwdrukken bij de gemeente inzien, hierbij staat vermeld wat het draagvermogen per m2 van je vloer is.

Moest het zelf een tijdje geleden ook weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Gewoon proberen.

Of klinkt dat stom?

Eerst maar eens met een vijfde of iets dergelijks van de maximale inhoud van je jacuzzi. En dan langzaam opvoeren onderwijl de boel goed in de gaten houdend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een aannemer of constructeur vragen het voor je door te rekenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is niet te beoordelen door een leek.
Laat het uitrekenen door een bouwkundige.
Echt doen!
AWM
15 jaar geleden
Verdomd goed door laten rekenen door iemand die er verdomd veel verstand van heeft.

Al het andere is onverantwoord.

Als je je terras overbelast, kan het weken goedgaan, en dan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We hebben meer info nodig van je dakterras. Hoe is de constructie? Dragers?
Het is slim om hier toch iemand bij te halen die er echt verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ach gewoon proberen, je loopt alleen het risico dat je; met bad en al op de begane grond ligt, een hoop waterschade hebt en je dak voortaan lekt.
En misschien breek je nog een en ander.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het lijkt me verstandig (en veiliger voor je onderburen) om dat te doorrekenen door iemand met bouwkundige kennis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Proberen tot het kraakt lijkt misschien handig maar dat is het niet. Wanneer de constructie het niet aan kan hoef je namelijk totaal geen waarschuwing te krijgen (scheuren, kraken) voor dat het instort en dat kan idd weken zelfs een paar jaar duren.
De architect weet of de constructie het kan dragen. Wanneer die informatie niet meer beschikbaar is (oudbouw oid) zal je het geheel moeten laten doormeten en uitrekenen door experts anders loop je een behoorlijk risico dat je dak zonder waarschuwing instort.
Bij een ondiep kinderbadje oid is het bij een dakterras dat daadwerkelijk als dakterras is ontworpen (een dak dat alleen als dak dient heeft doorgaans minder draagkracht) geen probleem maar iets dat zo diep is als een jaccuzzie kan makkelijk voor problemen zorgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel mensen hebben hier problemen mee, of realiseren het zich niet.

De gemiddelde vloer in woningbouw van na 1980 kan tot maximaal ongeveer 200 kilo per vierkante meter worden belast, bij snelbouw in kantorenland is het nog erger (soms zelfs niet meer dan 50kg/m2). Dat geldt allemaal voor verdeelde belasting, puntbelasting is anders.

Dat opblaasding van jou zal zondermeer met ergens rond de 500 liter water gevuld moeten worden, dus 500 kilo. Zelfs als het dakterras is gevest op een betonnen vloerplaat, moet dat nog over 3m2 worden verdeeld, en dat betwijfel ik (vaak zijn die dingen met hout omrand en hoger dan breed).

ADVIES: altijd even laten berekenen door een bouwkundige en je houden aan het berekende gewicht! Zelfs als je denkt er zelf wel voldoende verstand van te hebben!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de balasting niet hoger wordt dan het normale gebruik, is er geen probleem. bv. het terras is geschikt voor 8 pers = ca. 600 kilo. Een jaccuzzi met 300 liter zou je met 3 personen kunnen gebruiken. De 4e kan dan nog de drinks aanrijken. :-)
Voor al het andere moet de constructeur vragen.