ongeveer 340 meter per seconde in lucht van 20 graden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de temperatuur van 293K (20 graden Celsius) is de snelheid van 340m/s. Dit wordt ook wel 1 mach genoemd. Een straaljager die met mach 3 vliegt vliegt dus met 3 keer de geluidssnelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvulling op de eerdere antwoorden,
de geluidsnelheid op zeeniveau 20 graden 1013 HPa
is ongeveer 340m/s
Van invloed is vooral de factor dichtheid van de lucht.
Dus ook de LUCHTDRUK vormt een belangrijke factor.
Samen immers met de temperatuur vormt deze factor de dichtheid van lucht.
Daarom is op grote hoogte, waar de druk een fractie is van 1 atmosfeer en de temperatuur soms -40 in de zomer
kan zijn sterk van invloed op deze geluidsnelheid.
Hoe DICHTER de lucht, hoe HOGER de geluidsnelheid.
Daarom wordt deze voor gewone berekeningen gesteld op
zeeniveau en 20 graden.
Daarom ook vliegen verkeersvliegtuigen zo hoog.
De ijle lucht levert veel minder wrijvingsweerstand, maar moeten de vliegtuigen ook sneller vliegen om niet uit de lucht te vallen.