Ik neem aan dat je de definitie van "detectiegrens" kent, maar 'just in case': dat is de minimale hoeveelheid van een stof die je binnen een van tevoren bepaalde statistische marge, van een blanco monster kan worden onderscheiden.
Normaal gesproken is de gekozen marge 1% (dit staat gelijk aan 3 standaard deviaties = 3σ).

Op de Engelse Wiki staat redelijk goed uitgelegd, en ik verwijs je naar deze site, maar toch geef ik je een beetje uitleg in het Nederlands over hoe je dat in de praktijk doet (het is een hele tijd geleden dat ik dat zelf moest doen, maar goed...)

Je begint met het bepalen van de gemiddelde waarde die een blanco monster geeft (n), en de standaard deviatie van deze metingen.
Als je berekent n+3σ, dan geeft dit aan waar je detectiegrens zit met een kans van 1% van een onterecht positief resultaat (d.w.z. dat de methode iets detecteert, terwijl de stof die je moet bepalen in feite niet aanwezig is)
Dat is de meest uitgebreid gehanteerde definitie van detectiegrens.

Let op dat je dat niet verwaart met bepalingsgrens, want dat is anders, en dat betekent dat je niet alleen je stof kan detecteren (= "aanwezig/afwezig"), maar zelfs een hoeveelheid kan aangeven (= "X mg/kg")
Normaliter is de bepalingsgrens stukken hoger dan de detectiegrens. Dat staat heel mooi uitgelegd in het artikel van de Wiki met een voorbeeld, helemaal onderaan:
- Als in een luidruchtige omgeving iemand iets aan je oor fluistert, dan hoor je niets. De stem van deze persoon zit onder je detectiegrens.
- Als hij iets luider spreekt, dan hoor je iets, maar je weet niet wat hij zegt. Dan spreekt hij boven je detectigrens, maar onder je bepalingsgrens.
- Als hij nog luider spreekt, dan versta je ook de woorden, en dan kan je zeggen dat hij praat boven je bepalingsgrens.

Toegevoegd na 34 minuten:
Het spreekt voor zich dat de detectiegrens anders kan uitvallen in de ene of de andere matrix, en daarom dat het verschillende detectiegrens waardes bepaald moeten worden voor alle matrices.