Waarom prikt een brandnetel?

Ik heb me een paar keer aan een brandnetel geprikt, maar waarom prikt een brandnetel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een eerdere vraag hierover wordt niet teruggevonden door een typefout in de titel. Misschien heb je ook wat aan de eerdere antwoorden op: http://www.goeievraag.nl/vraag/pikken-brandnetels.64447

Antwoorden (6)

Aan de onderkant van een brandnetelblad zitten allemaal kleine haartjes. Deze bevatten een scherpe vloeistof. Als je het blad aanraakt dan breekt de top van de haren af en prikken de scherpe puntjes van de haren in je huid. Er is nu een piepklein snijwondje ontstaan. Als de scherpe vloeistof die is vrijgekomen in dit kleine wondje komt gaat je huid heel erg jeuken en branden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, je was me nét voor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een antwoord op de vraag:"Waardoor prikt een brandnetel". Maar die vraag werd niet gesteld.
Door de kleine haartjes met scherpe vloeistof aan de brandnetel.

"Aan de onderkant van een brandnetelblad zitten allemaal kleine haartjes. Deze bevatten een scherpe vloeistof. Als je het blad aanraakt dan breekt de top van de haren af en prikken de scherpe puntjes van de haren in je huid. Er is nu een piepklein snijwondje ontstaan. Als de scherpe vloeistof die is vrijgekomen in dit kleine wondje komt gaat je huid heel erg jeuken en branden."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik geef je een min omdat de vragensteller niet vraagt waardoor maar waarom en daar geef je geen antwoord op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed dat je ervoor uitkomt dat je een min geeft, kunnen velen een voorbeeld aan nemen!
Ben het overigens niet met je eens, ik vat de vraag op als 'hoe komt het dat een brandnetel prikt?'. Jij vat het waarschijnlijk op als 'wat is het doel ervan dat een brandnetel prikt?'. Beide antwoorden kunnen gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
min omdat dit antwoord dubbel is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, daar kan ik nou echt niks aan doen, dan kun je Lucie63 ook gaan minnen... De een is soms net iets sneller dan de ander!
Om zijn soort te beschermen tegen 'agressors'! Cactussen bijvoorbeeld, hebben daarvoor óók iets ontwikkeld...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een verdedigingsmechanisme van de plant zelf. Zo wordt ie niet opgegeten door planteneters
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke plant kun je zien als een evolutionaire machine, die voor een bepaalde strategie kiest om niet opgegeten te worden, maar ook zo veel mogelijk te groeien (sneller dan de planten in de buurt, zodat de plant de strijd om het licht wint). Daarvoor zijn allerlei mogelijkheden, die allemaal wat energie kosten en dus weer ten koste gaan van de groeisnelheid. Een roos kan een blad vormen of een doorn, bij een doorn heeft hij meer bescherming maar minder productiecapaciteit en concurrentie capaciteit met andere planten. Hetzelfde geldt voor giftige bladeren en dergelijke. Zelfs zeer giftige bladeren worden nog door gespecialiseerde rupsen gegeten, dus de vergifstrategie is niet 100 procent succesvol en vormt een nadeel wat betreft groeiconcurrentie ten opzichte van andere planten.

Planten hebben allerlei verdedigingsmechanismen, maar die zijn nooit afdoende tegen alle bedreigingen. De bescherming van brandnetels is effectief tegen slakken en grazers, maar niet tegen insecten, met name rupsen. De brandnetel is dan ook een populaire waardplant bij veel voorkomende vlinders als de dagpauwoog.
Afhankelijk van de druk door grazers of andere bedreigingen is de en beschermingsstrategie succesvoller dan de andere. Brandnetels zijn nogal talrijk in plaatsen met veel grote grazers.

De dunne haren, met het gif op de juiste plaats van de brandnetel lijkt een slimme strategie op plaatsen waar planten flinke concurrentie hebben en voornamelijk last van vraat door slakken en grote grazers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een brandnetel heeft kleine haten.
Deze prikken ZELF NIET.
Ze triggeren een netelcel die een naald die uit de cel naar buiten schiet, door de huid heen steekt en een bijtende vloeistof in de huid injecteert, ze lijken wat op de netelcellen van kwallen.
De netelcel zelf werkt maar een keer maar de brandnetel heeft heel veel cellen die vooral in vochtig seizoen erg agressief reageren.

De kleine haartjes zelf zijn te klein en de huid is te dik om door deze haartjes beschadigt te worden, de opgerolde naald die echter met grote kracht als een harpoen naar buiten schiet doordringt de huid meer dan een mm en dat is voldoende om zwelling te veroorzaken, de huidzenuwen te raken die een flink pijnsignaal afgeven.

De andere antwoorden gaan van een bron uit die het dit keer niet bij het goede eind hebben.
Google eerst maar eens onder netelcellen voordat je gaat minnen, een brandnetel WERKT met netelcellen.

De brandnetel werkt dus niet met brandharen zoals de processierups en sommige andere planten

Toegevoegd na 5 minuten:
De brandnetel prikt overigens om niet gegeten te worden, het is dus een effectief verdedigingsmechanisme.
Er zijn veel mensen die brandnetels plukken en er soep van koken, de netelcellen geven hun gif dan vrij en dat schijnt geneeskrachtig te zijn.
Dus in dat opzicht werken de netelcellen juist tegen de plant.

In de laatste zin van het oorspronkelijke antwoord kan de indruk ontstaan dat de processierups een plant is, dat is natuurlijk niet het geval, het is een dier.