Als je het riool van Volendam aftapt en de coke en andere drugresten filtert, is deze dan nog werkzaam?

In Spuiten&Slikken controleerden ze de hoeveelheid coke die in Volendam gebruikt werd via het riool. Zijn die resten nog werkzaam of zijn dit reststoffen waaruit men kan concluderen dat dit een bepaalde stof was?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Neen. Er zit geen cocaïne in het riool. Wat er gemeten wordt is de hoeveelheid benzoylecgonine. Dat is een metaboliet van cocaïne dat ontstaat na metabolisme of biotransformatie in het menselijk lichaam. Het wordt gevormd na hydrolyse van cocaïne in de lever, gecatalyseerd door het enzym carboxylesterase.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou bijna denken dat je een bron hebt gebruikt :D.
escape
11 jaar geleden
O ja, dat is ook zo. Ik wist dat er alleen op een metaboliet werd getest. Welke dat was heb ik opgezocht en geciteerd.
WimNobel
11 jaar geleden
Zojuist hoorde ik op de radio iemand beweren dat de cocaïne die uit de massaspectrograaf kwam "in principe" weer gebruikt zou kunnen worden. Maar daar geloofde ik al niets van!
escape
11 jaar geleden
Nog wat 'leuke' weetjes uit 2011: Alle onderzoeksdeelnemers hebben in dezelfde week in maart 2011 onbehandelde rioolwatermonsters verzameld in negentien Europese steden uit 11 landen. Deze monsters zijn onderzocht op de aanwezigheid van resten in de urine van cocaine, amfetamine, MDMA (XTC), methamfetamine en cannabis. De resultaten zijn vandaag gepubliceerd in het peer-reviewed journal ‘Science of the Total Environment’.
Resultaten Onderzoekers hebben het totale drugsgebruik door de inwoners van elke stad afgezet tegen het aantal inwoners. Op deze manier kan een grote stad als Londen direct vergeleken worden met een kleinere stad als Oslo. Een aantal opvallende bevindingen: Amsterdam heeft samen met Antwerpen het hoogste cocaïnegebruik per inwoner. Het cocaïnegebruik is hoger in West- en Centraal-Europa en lager in Noord- en Oost-Europa.
Op basis van de onderzoeksresultaten kan berekend worden dat het totale cocaïnegebruik in Europa 355 kilo per dag is. Deze schatting komt overeen met 10 tot 15 procent van het wereldwijde gebruik van cocaïne (zoals vastgesteld door het United Nations Office on Drugs and Crime).
Het gebruik van MDMA is het hoogst in Nederland en België. In enkele Scandinavische landen werd nauwelijks MDMA gevonden in de monsters, maar juist weer meer amfetaminen.