Waarom plakt plakband niet aan de rol zelf?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoel in de vorm van. Als je plakband op iets plakt en het er daarna weer afhaalt plakt het niet (goed) meer. Maar van de rol wel. Zit er een speciaal iets op de niet plakkende kant van plakband?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Je bedoelt hier waarschijnlijk dat het wel plakt, maar dat je het er ongeschonden weer afkrijgt, zodat het opnieuw plakt.

Plakband "plakt" (zoals jij het bedoelt) ook niet als je het op een heel glad oppervlak plakt, en dan krijg je hetzelfde effect als wanneer je het plakband plakt op de rol. Want ook dan kun je het opnieuw gebruiken.

Probeer zelf maar een stukje plakband op je raam, of de deur van je koelkast te plakken. Je haalt het er zo weer af, en je kunt het opnieuw gebruiken. Plakband plakt pas echt goed, en vooral blijvend, als het materiaal waarop je plakt wat ruw is. Dan dringt de lijm door in de oneffenheden, en daarmee wordt de lijm en plakband gescheiden. Als je het dan verwijdert is het niet meer te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wat heb jij voor rare plakband, het plakt gewoon aan de rol hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doet het wel anders viel die rol uit elkaar.
Alleen door het gladde oppervlakte minder dan op andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het plakt wel, anders zou je geen rolletje plakband hebben maar een bolletje plakband.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bovenkant van het plakband is zo glad dat je het plakband er makkelijk af trekt, maar plakken op de rol doet het als de beste, anders zou je een rolletje serpetine hebben in plaats van een plakbandrol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het omgekeerd uitleggen: als je per ongeluk een rol plakband vindt die heel erg oud is krijg je hem meestal ook niet meer van de rol, dat merk je al omdat hij dan aan de zijnkanten ook helemaal plakkerig is en als je probeert er een stukje af te scheuren, scheurt elke keer het plastic

Dus na verloop van tijd plakt plakband OOK aan de rol heel erg.

en, maar dat is al gezegd, als je plakband op iets heel glads plakt en niet te lang wacht, trek je het er ook zonder beschadiging weer af
amigo
13 jaar geleden
Alle antwoorden richten zich op doorzichtig plakband.

De 'theorieen' die ervan uitgaan dat de gladheid van het oppervlakte van het plakband er voor zorgt dat het niet plakt zijn onjuist. Dit zou namelijk betekenen dat geen enkel plakband op glas of ander glad oppervlak hecht. En die zijn er.

Daarbij hebben we geen schilders onder de personen die een antwoord hebben geschreven. Het afplakband welke schilders gebruiken is in zijn geheel niet glad en toch rolt deze af.

Dit komt doordat erop de bovenzijde van deze crepe tape een zog. 'release' coating is aangebracht waarop de lijm slechter hecht.

Ik weet echter niet of dat die ook bij normaal plakband het geval is.

Een antwoord spreekt het thema oud plakband aan. Dat een oude rol plakband niet makkelijk meer af te rollen is heeft een oorzaak in de veroudering (het uitdrogen) van de lijm. Ditzelfde gebeurt met de tolstikkers welke je op je autoruit plakt. Hoe langer hij erop zit des te moeilijker je hem er af kunt halen. Wanneer je een stikker of plakband na opbrengen gaat uitdrogen (door zon en/of warmte) gaat hij steeds beter hechten (verhard) doordat de 'weekmakers' van de lijm verdwijnt.