Lost kleurstof op in Ethanol (alcohol)?

Kleurstof gemengd met zand/zout. Het zand/zout is dus al gekleurd, het niet vloeibaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien kan je beter vragen 'wanneer lost iets op in ethanol'?

Antwoorden (1)

Heel veel organische kleurstoffen die niet in water oplossen doen dat wel in alcoholen zoals ethanol.
Veel kleurstoffen die ook niet in alcohol oplossen , lossen wel op in zuivere aceton (dat is GEEN nagellakremover, dat laatste is vaak een mengsel van oliën, aceton en amylacetaat

Denk er wel on dat ook heel veel kunststoffen (plastic) oplossen in aceton maar niet in zuivere alcohol.

Pas op, gedenatureerde alcohol bevat vaak oa. methanol, deze stof tast veel soorten kunststoffen WEL aan.

Je zult dus het zand waarschijnlijk kunnen ontkleuren met alcohol of aceton.

Het gekleurde zand moet dan eerst wel DROOG zijn, als er water in zit lost ook het water in alcohol/aceton op en dan lost dit mengsel de kleurstof niet of niet goed op.

Vaak gebruikt men anilinekleurstoffen, die niet oplossen in water. Dat zijn drukinkt achtige kleurstoffen die in de ondergrond vlekken veroorzaken die er heel moeilijk uit gaan. Bij het uitspoelen van het zand raad ik aan glazen kopjes/bekers te gebruiken, deze zijn nadien met de schone oplosmiddelen weer te reinigen.