wie heeft er een ezelsbruggetje om de fase-overgangen te onthouden ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Verzin er anders even een a.u.b. ! (die ik zo kan onthouden)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Arghh ik was bijna klaar klik ik hem weg! Antwoord komt eraan....

Toegevoegd na 6 minuten:
Vloeistof --> Vaste stof
Vaste stof --> Vloeistof

Denk aan ijs dat smelt, ijs is de vaste stof want je kan het zo vastpakken, het gesmolten ijs is het water, een vloeistof.
Vloeistof naar vaste stof, beetje creapy maar denk bijvoorbeeld aan een lijk, dat eerst stromend bloed had (vloeibaar) maar het bloed gaat stollen en wordt een "vaste stof"
Deze lijken mij erg makkelijk te onthouden, mede door de "ssen".

Vloeistof --> Gas
Gas --> Vloeistof

Denk dat je aan het koken bent met de vloeibare boter van blue band, de pan heb je op gas staan. De boter verdampt, dus die moet je weer aanvullen met nog meer boter, doordat het gas de boter doet verdampen.
Van gas naar vloeistof kun je denken aan het koken met de condens op de ramen.

Gas --> Vaste stof
Vaste stof --> Gas

Denk aan "subliem" bij het proces van vaste stof naar gas. Bijvoorbeeld; de vaste stof is te subliem/uitstekend dat het gas moet worden.
Gas naar vaste stof, als de vaste stof rijp is en dus goed genoeg om vast te worden, wordt het vast.

Ik hoop dat het zo helpt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een ezelsbruggetje...

Andere antwoorden (2)

probeer dit schema zelf te tekenen dan kun je het misschien wel onthouden . Je zet de pijlen en leer de benamingen ,let op de woorden met sssen die onderaan komen ... succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad dit moet niet zo moeilijk zijn, je begint al 2 keer met GV!! +
Wellicht slaat het nergens op maar je zou kunnen proberen de woorden in de laatste kolom uit je hoofd te leren, dat geeft dan de hint wat het moet zijn:

Vloeistof---Vast------>Stollen----------------vlovasto
Vloeistof---Gas------->Verdampen-----------vlogaver
Vast------- Vloeistof-->Smelten--------------vavlos
Vast------- Gas------->Sublimeren-----------vagassu
Gas--------Vast------>Rijpen-----------------gavarij
Gas--------Vloeistof-->Condenseren--------gavloco

Succes.