Hoe werkt een RVS zeepje om knoflooklucht te verwijderen?

Ik kreeg voor mijn verjaardag een hol RVS "zeepje" waarmee je je handen wast als je knoflook of uien hebt gesneden en je handen hiernaar ruiken.

Het werkt en op internet zie ik veel bevestigende antwoorden.

Eerder is al eens gevraagd of het werkt:

http://www.goeievraag.nl/vraag/werken-metalen-zeepjes-werken.100419

In de antwoorden wordt eigenlijk alleen aangegeven dat het werkt, maar ik ben dan benieuwd naar de wetenschappelijke verklaring van de werking. In de eerdere vraag zie ik geen wetenschappelijke verklaringen.

Toegevoegd na 13 minuten:
NB. Ik weet dat het om het RVS gaat. Het werkt ook als je je handen aan een RVS aanrecht wrijft. Ben wel benieuwd naar de wetenschappelijke basis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog nooit van gehoord, leuke vraag wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schijnt niet aan het "zeepje"te liggen. Je kunt je handen ook wrijven aan een RVS blad of kraan. Zo;n zeepje ligt wel handig in de hand en meestal doe je wat zeepsop op je handen en wrijf je dit stukje metaal door je handen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar heb je nou ook de ervaring dat het echt werkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk gezegd zegt mijn vrouw dat. Ik zag het zeepje vandaag weer liggen. Ik zal nog eens een wat onafhankelijke test proberen te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik deze ook voor de vis! Werkt perfect! Komt vooral omdat er een bepaald stofje inzit dat de geur neutraliseerd! Als je je handen over een RVs wasbak haalt heb je hetzelfde effect. Veel plezier ermee het werkt echt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet werkt RVS als een katalysator voor zwavelverbindingen. Exact hoe zou ik verder niet weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit in RVS geen stofje, maar de visgeur bevat ook zwavelcomponenten, dus het verhaal dat het werkt is consistent.

Het beste antwoord

Het is inderdaad RVS en ik ken de zeepjes, ze werken echt.
Zelf heb ik het idee dat er lokaal elektrolyse ontstaat omdat een legering nooit helemaal homogeen is.
Ook de huid van de handen hebben concentratie verschillen van oa aminozuren.

Zo zou het kunnen zijn dat het wrijven nodig is om met deze twee factoren de riekende stoffen geoxideerd wordt
waarbij wellicht verschillende metalen uit de legering als katalysator dienen.

Stoffen als nikkel en chroom staan bekend als katalysator.
Ik houd het er dus op dat electrolyse en katalyse ten grondslag liggen aan het desodoriserend effect.

Met nadruk wijs ik er op dat deze zeepjes geen bewezen antiseptische eigenschappen hebben.
Door met meerdere mensen een zeepje te gebruiken kun je elkaar dus mogelijk infecteren!

Toegevoegd na 22 uur:
Het zeepje wordt zelf niet aangetast en daarom ga ik er van uit dat er naast electrolyse en de katalysatorwerking zich geen verdere chemische reactie afspeelt.
De electrolyse ontstaat omdat de aminozuren in/op de huid deels geioniseerd zijn.
Op zich is RVS al een bijzondere stof, zelfs de magnetische eigenschappen van het ijzer verdwijnen vrijwel.
Bij mijn weten is RVS ook de enige stof die het effect van de vraagsteller veroorzaakt.
De geurende stoffen zijn in zeer kleine hoeveelheden al te reuken.
Het RVS kan echter niet alleen uien- en knoflookgeur wegnemen.
Dat er zwavelzuur zou ontstaan , lijkt me sterk, RVS kan niet tegen zwavelzuur, echter wel tegen zelfs salpeterzuur
(in lage concentraties) welke naast een sterk zuur ook nog een krachtige oxidator is.
Zou RVS bepaalde aminozuren zonder meer ontleden , dan zou het ongeschikt zijn in de levensmiddelenindustrie, het zou aangetast worden en het zou metaalionen afgeven aan stoffen als melk, wat het NIET doet.
Vandaar dat ik het zoek in electrolyse van de stoffen op de huid, veroorzaakt door inhomogeniteit van concentratie van stoffen op de huid EN geringe verschillen in samenstelling welke lokaal in RVS bestaan.
Zo heb ik met zeer krachtige Neodynium-magneten (n52)die zelfs granietblokjes oppakken, bemerkt dat RVS op sommige plaatsen sterker op de magneet reageren dan op andere plaatsen (bij dezelfde laagdikte) wat wijst op inhomogeniteit, welke zeer lokaal dan electrolyse veroorzaakt.
Zwavelzuur heeft zich niet vast laten stellen na handenwasbeurten, wat jammer is, omdat een drastische pH -verlaging antiseptisch werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

RVs-'zeepjes' werken niet, behalve voor de portemonnee van de fabrikant. Natuurlijk, aan alles waar je handen mee wrijft, schraap je wat van het vuil van je handen aan af.
Tests hebben niets opgeleverd in dit opzicht. Dat is geen wonder. De meeste mensen koken in RVS-pannen. Als daar smaak/aroma afgestaan zou worden aan het metaal van de pan waren we daar al lang geleden mee opgehouden.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het wél werkt. Als je handen naar uien, knoflook, vis of iets anders wat hardnekkig is stinken, heb je die lucht met zo'n zeepje er zo af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze werken wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stoffen worden ook al afgebroken door het koken zelf.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het werkt wel, ik snap uw stellige reaktie niet? Dit jaar ondervonden bij een vriendin thuis, kende het zelf niet. Ik ga het echter niet aanschaffen; genoeg RVS in de keuken. Dus ook in dat opzicht wordt wat mij betreft de portemonnee van de fabrikant niet beter.
Een RVS zeep is een blok gewoon roestvrijstaal in de vorm van een zeep. In principe zou je dus elk roestvrijstalen voorwerp hiervoor kunnen gebruiken, maar de zeepvorm ligt gemakkelijker in de hand. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de werking, het is gewoon toevallig ontdekt. De werking berust op een chemisch proces. Uien en knoflook bevatten aminozuren, die een gas vormen, het Propanethiol, in aanraking met water vormt dat zwavelzuur, deze zwavelverbindingen hechten zich aan staal, daardoor verdwijnt de geur van je handen. Het roestvrijstaal zorgt ervoor dat geurmoleculen uitelkaar vallen waardoor de geur oplost.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Klinkt goed. Toch heb ik twijfels of dit klopt. Heb je toevallig een serieuze bron die dit bevestigt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het natuurlijk ergens van internet opgepikt, maar kan de site niet meer vinden.
Twijfels heb ik overigens ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Propanethiol klopt overigens. Ik heb een wetenschappelijk boek over eten van Harold McGee en hij beschrijft dat ook (maar niet dat er zwavelzuur ontstaat en dat dit hecht aan het staal). Klinkt ook best goed.