Zout (natriumchloride) is zeer goed oplosbaar in water maar slechts gedeeltelijk oplosbaar in ethanol. De structuur van ethanol is apolaire aan een uiteinde en aan het andere polaire. De polaire groep is een (-OH) groep. De (-OH) groep draagt bij aan de eigenschap van ethanol als oplosmiddel voor polaire stoffen zoals zouten.
De (-OH) groep kan zout laten oplossen via de negatief geladen zuurstof (van de (-OH)) die enkele van de positief geladen natriumionen aantrekt, en de positieve lading van het waterstof dat enkele negatief geladen chloorionen aantrekt. Omdat niet alle natriumchloride moleculen uit elkaar worden getrokken, kunnen dus ook niet alle natriumchloride moleculen lossen. Dat is wat wij noemen een verzadigde oplossing. Dat gebeurt ook met zout in water, maar je kan veel meer zout laten oplossen in water dan in alcohol.
Daarom wordt natriumchloride beschouwd als slecht oplosbaar in ethanol.

Toegevoegd na 53 seconden:
Trouwens, de normale ethanol die je koopt bevat 4% water, en daar kan ook een extra beetje zout oplossen.