Welke stofje in lijm zorgt ervoor dat je 'high' kunt worden?

Als je lijm op snuift kun je toch high worden? Welk stofje zorgt hiervoor en hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dat vaker doet, dan loop je zelfs risico om daaraan overlijden. Het is gevaarlijk. Als kind deed ik dat ook aan lijmsnuiven op handarbeid, ik vond heerlijk! Maar nu ik risico ken, dus maar niet zo....High zijn kan op andere manier en wel gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat verschilt heel erg per lijm:
Lijm (tolueen)
Chloroform
Ether
Aceton Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijmsnuiven

Het beste antwoord

Dat zijn de oplosmiddelen, met name tuoleen, benzeen, tri, benzine of aceton.

Het zijn chemische stoffen die eigenlijk instant op je hersenen werken, met als neveneffect duizeligheid, misselijkheid , desorientatie, mogelijk hallucinaties en problemen met de coordinatie. Feitelijk de verschijnselen van een (lichte) vergiftiging. Allemaal signalen van je lichaam dat je moet maken dat je wegkomt bij de bron van al die ellende - die echter mensen blijkbaar in bepaalde omstandigheden prettig vinden.

Op de lange duur kun je er niet alleen hersenschade aan oplopen, maar ook je hart en je lever blijvend beschadigen. Het is en blijft vergif.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vroeger was met name solutie (bandenplaklijm) berucht vanwege het hoge tuoleen-gehalte, maar de samenstelling van die lijm is al ettelijke jaren geleden veranderd. Nog steeds verre van gezond trouwens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik had dit antwoord nodig voor mijn presentatie maandag over lijm, maar had niet gedacht om lijm snuiven te zoeken, haha. Maar nu weet ik het, bedankt!