Hoe noem je dit: een recht evenredig verband of zeg je gewoon: dit is recht evenredig?

Het gaat over de uitrekking van een veer en een elastiek als je er gewichtjes aan hangt.

BIJVOORBEELD:
Als je er een gewichtje van 10 gram aan het elastiek of de veer hangt rekt deze 3 cm uit.
Bij een gewichtje van 20 gram rekt hij dan 6 cm uit.
Bij een gewichtje van 40 gram rekt hij dan 12 cm uit.

Noem je dit een recht evenredig verband. Of noem je dit gewoon recht evenredig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Bij de vergelijking tussen twee feiten kun je zeggen dat er een rechtevenredig verband is.
Maar het verloopt dus rechtevenredig.
Je kunt de woorden zowel los als aan elkaar schrijven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt er vanaf hoe je je zin opbouwt:

'Er is een recht evenredig verband tussen het gewicht en de uitrekking.'

of

'De uitrekking is recht evenredig met het gewicht.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een lineair verband tussen het gewicht en de uitrekking,

immers bij 10 gram gewicht rekt de veer 3 cm uit

bij 20 gram ,6 cm

en bij 40 gram, 12 cm,

zet je de uitrekking uit tegen het gewicht dan zie je een lijn dus een lineair verband (uitrekking als y en gewicht als x)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
recht evenredig is specifieker dan 'lineair'.