wanneer gebruik je welke formule voor versnelling berekenen?

Ik heb in mijn natuurkunde boek 2 formule's staan wanneer gebruik je welke?

v=g x t

1/2 x g x t^2

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

v = g*t
s = 1/2 * g* t^2

Stel, je weet t, en g is eigenlijk altijd 9.81, dan kun je zowel snelheid als afstand berekenen. Als de snelheid gevraagd wordt, kun je de bovenste formule gebruiken. Je hebt dan twee waarden, die kun je invullen, en dan komt daar een 'v' uit, die staat voor de snelheid. Als je s moet berekenen, vul je de tweede formule in.

Bij bereken-vragen, moet je altijd de informatie verzamelen die je nodig hebt om iets te kunnen berekenen. Stel, je weet de snelheid, en gevraagd is de tijd, dan kun je v en g invullen, en kun je dus t berekenen.

Het is vrijwel altijd zo dat je een formule helemaal in kunt vullen, en dat er maar 1 waarde ontbreekt. Die waarde kun je zodanig berekenen, omdat er een vergelijking ontstaat met 1 onbekende. Die kun je dan oplossen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een voorbeeld: stel, een bal valt van 100 meter hoogte op aarde. Wat is dan de tijd die de bal erover doet om tot de grond te komen?

Antwoord:
s = 100 m
g = 9,81, want het is op aarde, en daar is g gelijk aan 9.81
Dan hebben we de vergelijking:
s = 1/2*g*t^2
100 = 1/2 * 9.81 * t^2
t^2 = 100/(1/2*9,81)
t = wortel(100/(1/2*9,81))
Nu zie je, dat we de waarde van t hebben berekend, omdat we alle andere waardes van de formule hebben. Daarom moet je dus altijd kijken naar de formules waar maar 1 onbekende in staat, zoals de eerste formule: s hebben we, g hebben we, dan blijft t over, en valt t dus te berekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus dan wordt het 100/(1/2*9,81) = 20.387
√20.387 = t
t=4.515
is dat zo dan goed?
en waarom hoe en waarom doe je 100/(1/2*9,81) ?

Andere antwoorden (2)

Met geen van beide formules bereken je de versnelling.

De versnelling is in beide gevallen g.

Met de eerste formule bereken je de snelheid v als functie van de tijd t:
v = g·t

Met de tweede formule bereken je de positie x als functie van de tijd t:
x = ½·g·t²

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel!
Dat hangt af van de verdere informatie die je krijgt in de opgave. Als snelheid en tijd begeven zijn, gebruik je dus de eerste.
tinus1969