Kun je op een lopende band over horden springen? En kan een paard op een lopende band over hindernissen springen?

Hierover hadden we gisteren aan de eettafel een discussie. Volgens mij maakt het geen verschil of het mensen/dierenlichaam zich over de grond beweegt, of dat de grond onder het lichaam door beweegt.
Volgens mijn tafelgenoten gaat dat op een lopende band totaal anders. Het was wel leuk dat ze het allemaal met me oneens waren, maar dat ze allemaal andere redenen hadden waarom. Volgens de een kan een mens wel hordelopen op een lopende band omdat je dan op één voet landt en daardoor in beweging kunt blijven, maar omdat een paard op twee voeten land ligt dat anders (landt in werkelijkheid ook eerst op één voet, maar ik ga even mee in zijn gedachten). Daardoor zou hij een moment stilstaan en zou hij op een lopende band vallen maar galopperend op stilstaande grond niet.
Volgens mij maakt dat geen verschil want je houdt hetzelfde effect ten opzichte van de ondergrond, welke van de twee er ook beweegt. Het zware paardenlichaam behoudt de drang naar voren, of de ondergrond behoudt de drang naar achteren en op de lopende band lost het dier het op dezelfde manier op als in beweging op de grond, door het been direct na de landing ten opzichte van het lichaam naar achteren te bewegen.

Wie heeft er gelijk? Graag duidelijk onderbouwd, als ik het niet juist heb leer ik graag wat bij. En als ik het wel juist heb dan wil ik graag weten hoe ik het in duidelijke taal uit kan leggen. Vast bedankt!
(ik kon er helaas niets over vinden op Google of Youtube)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier wel een interessant filmpje van een paard dat springt in slow motion:
http://youtu.be/cKDm64l-5Ro
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
interessante aanvulling op je vraag: waarom is lopen op een loopband moeilijker als het ding schuin staat? Je gaat tenslotte zelf geen centimeter omhoog...

Antwoorden (2)

Als je ervanuit mag gaan dat de band lang genoeg is het geen probleem. Ik denk dat je vrienden overtuigd zouden zijn als je de als voorbeeld de loopbanden bij schiphol gebruikt. Als je het paard aan een kant zet en je laat het naar een hindernis lopen en er overheen springen kan iedereen zich dat voorstellen. Het maakt dan niet uit of je met de band mee of tegen de band in loopt.

De rede dat het geen probleem is, is omdat je, als je stil staat, stil staat ten opzichte van de band. Dat je beweegt ten opzicht van iemand naast de band is niet relevant. Als je echter zo'n klein bandje wat wel voor hardlopen in een sportschool wordt gebruikt in gedachte hebt, dan heeft iedereen moeite zich daar een paard op voor te stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Grappig, de loopband van Schiphol werd juist gebruikt om mij ervan te overtuigen dat het niet kan. :-)
Ik denk dat zij ook geloven dat je als je stilstaat (meelift) op een band en een bal omhoog gooit, dat deze achter je landt...
Maar het is lastig (als meisje) iemand te overtuigen als er meteen drie grote kerels tegen je beginnen te brullen dat iets niet kan voor je je zin afgemaakt hebt, hahaha. Ben het wel gewend hoor. Die kleinere loopbanden zoals in de sportschool worden wel gebruikt om paarden beweging te geven. (wel galopperen maar niet springen voor zover ik weet) Een paard moet zo'n hindernis ook zien aankomen om het moment van afzetten te bepalen. Maar zou het nog nooit geprobeerd zijn met (een vorm van) hordelopen? Ik heb wel eens een klimwand gezien in de vorm van een lopende band tegen de muur op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lollig Als je op de loopband een bal omhoog gooit gaat hij gewoon mee natuurlijk (alleen de luchtweerstand gooit waarschijnlijk roet in het eten als je hoog genoeg gooit). Dat kun je weer ondervangen door het in een rijdende trein te doen, wat eigenlijk een loopband is met meelopende dak en muren.
Het enige (m.i. onprettige) verschil tussen een loopband en lopen op een vaste ondergrond is het ontbreken van 'rij'wind. Over een hindernis springen die niet op de band staat is zeer moeilijk zo niet onmogelijk, omdat je voldoende snelheid moet hebben ten opzichte van een hindernis. Het opnemen van een horde in een loopband lijkt me praktisch gezien weer vrij lastig.