Nee, gewicht is de kracht die de aarde op een massa uitoefent.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Massa is een natuurkundige grootheid die een eigenschap van materie aanduidt. Die eigenschap, die men kan omschrijven als de hoeveelheid materie, uit zich op twee manieren. Enerzijds is materie 'zwaar', wat betekent dat ze onderhevig is aan gravitatie en anderzijds is materie 'traag', wat inhoudt dat ze zich verzet tegen verandering van beweging. In het eerste geval spreekt men van zware massa, in het tweede geval van trage massa. De SI-eenheid van massa is de kilogram. Van objecten op de aarde wordt de massa meestal vastgesteld door het gewicht te meten of met dat van bekende massa's te vergelijken."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koos, volgens mij is het de kracht van de massa op de ondergrond (aarde) en niet andersom, dat is zwaartekracht :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al heb je bijv een massa van 25 kg hoe weet je dan je gewicht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewicht is massa keer de valversnelling. Op aarde is dat in dit geval 25 x 9,81 = 245,25 N
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op aarde bent is je gewicht ook 25 kg, ben je op de maan dan is je massa nog steeds 25 kg, maar je gewicht is veel kleiner omdat de massa van de maan veel kleiner is dan die van de aarde.
Op de maan weeg je ongeveer 1/6 van je gewicht op aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gewoonbart: het is de kracht die 2 massa's op elkaar uitoefenen, we hebben allebei half gelijk :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gewoonbart: het gewicht kun je heel terecht in Newton uitdrukken, maar door de meeste gewone mensen op aarde wordt de kg als eenheid van gewicht gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het verschil tussen kilogram-massa en kilogram-kracht uit te drukken, gebruikt men wel de kg resp. kgf.
kgf staat voor kilogram-force. 1 kgf is dan de kracht die de aarde op het aardoppervlak uitoefent op een massa van 1 kg.
Maar duidelijker in berekeningen is de N.
Die zie je ook terugkomen in momentsleutels, bijvoorbeeld 3 Nm, waarbij de Newton en de meter dan *haaks* op elkaar staan. Zie wikipedia.
Zo krijg je meer idee wat kracht is en zijn plaats binnen alle andere grootheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gewicht op aarde is niet altijd m x g. Als je bijvoorbeeld valt, is de ondergrond de lucht moleculen en die leveren een veel kleinere kracht.

Andere antwoorden (7)

Nee, je gewicht is (op aarde) bv 800 Newton en je massa 80 kilogram (eigenlijk is je gewicht 9,81 x je massa)

Je weegt dus niet 80 kg, maar 800 N. NB: in de volksmond gebruikt men deze dus door elkaar en dat is er moeilijk uit te krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weegt als je op de aarde staat respectievelijk 800 N
Als de massa van iets 100 kilo is, dan is deze overal in het heelal 100 kilo. Op aarde trekt de aarde aan deze massa met 9.81 m/sec2 ofwel met globaal 1000 Newton, dit noemen we het gewicht van 1000 Newton of in de volksmond 100 kilo. Op een andere planeet zou bv de versnelling van de zwaartekracht 100 m/sec2 kunnen zijn. Het gewicht is dan 10000 N, maar de massa blijft 100 kilo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee gewicht valt onder kracht welke we uitdrukken in Newton.

ze hebben echter wel met elkaar te maken aangezien.

gewicht = massa x zwaartekracht

Voor de zwaartekracht rekenen we meestal 9,81 N/kg vaak ronden we dit af op 10 N/kg

dus een gewicht is ongeveer 9,81 keer groter dan een massa.

ik zeg trouwens zwaartekracht maar het word meestal zwaartekrachtversnelling genoemd!

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik wilde eraan toevoegen dat de zwaartekracht niet overal gelijk is en dus kan verschillen. echter houden wij hier meestal 9,81 N/kg aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je massa zal hetzelfde zijn of je nu op de aarde bent of op de maan. Je gewicht op de maan zal echter aanzienlijk minder Newtons zijn. Heeft alles te maken met de aantrekkingskracht van de planeet waar je op bent.

Volgende keer als iemand vraagt hoeveel je weegt zeg je:"Ik weeg 700 Newton :P"

Toegevoegd na 1 dag:
Extra berekening:

eigenlijk is het massa x valversnelling = gewicht dus iemand van 70 kg -> 70kg x 9.81 m/s^2 (dus niet 10!) = 686.7 Newton
Op de maan zou het zijn 70kg x 1.62 m/s^2 = 113.4 Newton

Dus op de maan weeg je 686.7 / 113.4 = 6.06 keer lichter
Ofwel 9.81 / 1.62 = 6.06 keer lichter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ga ik eens proberen (:
Nee, want als je op de maan bent, weeg je minder dan op aarde, maar je bent echt niet ineens gekrompen ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, kijk maar naar deze formule: gewicht=massa x 10
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kijk, maar ik zie geen uitleg waar de formule vandaan komt. ;-)
Formule wordt overigens al diverse malen hierboven gegeven.
Massa is de hoeveelheid "stof".
Gewicht is de kracht die het voorwerp op zijn ondergrond uitoefent (Gewicht = massa x zwaartekrachtsversnelling 9,81)