Waarom gebruiken we de formule F=Massa(kg)*10 om te berekenen hoeveel de Fz een object aantrekt?

Waarom doen we x10 om de aantrekingskracht te weten? de valversneling op de aarde is toch 9.8? of heb ik het fout?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je vraag al behandeld wordt onder http://www.goeievraag.be/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/lichaam-massa-10-kg-oefent.160532 door gebruiker Wulp5. Je beperking 'op aarde' is bovendien terecht. Onthou niettemin toch dat het ook een universelere formule zou zijn.

Antwoorden (2)

Klopt, de valversnelling is ongeveer 9,8 kgm/s².

Dat is ongeveer 10. Als je dus een snelle ongeveer-berekening wilt maken, gebruik je 10 in plaats van 9,8. Als je een nauwkeurigere berekening wilt gebruiken, gebruik je 9,8. Als je nog nauwkeuriger wilt zijn, zoek je de waarde van de valversnelling op voor jouw plekkie op aarde, want er zit enige variatie in.

Het korte antwoord is dus: 9,8 wordt voor de eenvoud afgerond naar 10.

Cryofiel
9 jaar geleden
We gebruiken "F=Massa(kg)*10" helemaal niet. Dat doe jij alleen zelf.
We gebruiken F=m*g.
Alleen, als je even snel uit je hoofd de waarde van F wilt berekenen, neem je voor g de waarde 10. Zoveel scheelt dat niet. En die cijfers achter de komma zijn in het dagelijks leven niet zo interessant.
Net als onder andere de belastingdienst ook alleen in euro's rekent, en de centen verwaarloost.
En je de oppervlakte van je huis ook niet in vierkante centimeters opgeeft, maar in vierkante meters.
Reddie