Hoeveel tijd duurt het voordat een liter water op het gasfornuis kookt?

Ik vroeg me af of het vuur afkomstig van het gas uit het gasfornuis overal dezelfde temperatuur heeft

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
53.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorlopig alle antwoorden ten spijt heeft nog niemand een pan met 1 liter water opgezet, vooraf de temperatuur opgenomen en bij het begin de tijd opgenomen om het antwoord te geven wanneer het water kookt.
Natuurlijk is het afhankelijk van diverse factoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan iedereen wel gaan doen dan zal je toch allemaal verschillende temperaturen en tijden krijgen als antwoord dus daar heb je dan toch niks aan
itsme
13 jaar geleden
Het lijkt me dat de vraagsteller dat zelf mag doen. Dan komt hij er zelf ook achter dat er veel variabelen zijn die hierin meespelen: hoe zwaar is de pan, heb je wel of niet een deksel erop, zet je het op de grotere, middel of kleine gaspit, zet je het gas hoog of laag.

Antwoorden (8)

Dat hangt maar helemaal van de capaciteit van het fornuis of kookplaat af. En zet je hem op een grote of kleine pit. Je kunt hier niet een eenduidig antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe hoog je het gas zet, of er warm of koud water in de pan zit en of het zuiver water is of dat je er bijvoorbeeld zout in gedaan hebt. Vaak heb je op standaard gasfornuizen één grote pit die het meeste warmte geeft als je m vol open zet. Bij standaard gasfornuizen zal de temperatuur nagenoeg hetzelfde zijn mits je dus ook met alle andere factoren rekening houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min mag toegelicht worden hoor! Ik zeg toch: "nagenoeg hetzelfde". Waarom minnen?
Dat ligt aan de calorische waarde van het gas.
Niet al het gas komt uit Slochteren, en kan daardoor een
lager of hogere calorische waarde hebben. Bij een hogere calorische waarde, zal de temperatuur van het vlammetje iets hoger zijn, en zal je liter water iets eerder koken.
Je betaalt dan ook ietsje meer, en dat kun je terugvinden op je energierekening. (correctiefactor)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus
De tijd die nodig is om een liter aan de kook te krijgen, hangt inderdaad af van diverse faktoren; zie vorige antwoordgevers.
De temperatuur van de gasvlam is het hoogst aan het einde van het blauwe puntje waar de temperatuur ca. 350 graden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Definitie van een calorie: een calorie is de hoeveelheid warmte nodig om een cm³ een graad Celsius in temperatuur te doen stijgen. Een gasvlam bevat massa's calorieën, de meeste in de top van het blauwe gedeelte.
Warmte zijn tevens trillingen die zich beter verspreiden wanneer ze goed geleidt worden. (koperen pannen) De bodem van de pan speelt ook een rol, zowel het materiaal als de omvang van het oppervlak, beter een brede lage dan een smalle hoge pan. Van vlammen die naast de pot likken gaat veel warmte verloren. Dus zorgen dat je vlam zo blauw mogelijk is (hoeveelheid toegevoegde zuurstof) en zoveel mogelijk onder een goed geleidend oppervlak blijft, deksel erop om warmte vast te houden. Tijd: is dus afhankelijk van diverse factoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaren geleden al eens uitgeprobeerd, toen ik moest weten hoe lang het duurt om een pan met 10 liter soep aan de kook te brengen. Ga uit van een rendement van 30 procent, en je komt aardig in de richting. Dus 70% van de energie verdwijnt in de afzuigkap, 30% gaat in het water zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om 1 kg water van 10 gr naar 100 gr op te warmen kost 4186 (s.w.) x 90 T-verschil) = 376740 Joule.
De verbrandingswarmte van aardgas is 32.000.000 J/m3.
Theoretisch heb je dus 0,01177 m3 aardgas nodig. Tel daar 10% bij op voor verliezen en het gasverbruik is 0,013 m3.
Dat zegt nog niets over de tijd om het water aan de kook te brengen. Dat hangt af hoeveel gas je per tijdseenheid verbrandt (grote brander, kleine brander) en hoe efficient je de energie van het verbrande aardgas over weet te brengen naar het water. Dat laatste is weer afhankelijk van een aantal factoren, zoals afstand vlam bodem pan, warmtegeleiding van de bodem van de pan (dik, dun, materiaal, etc.) en de diameter van de pan. Des te kleiner de diameter des te meer energie langs de pan ontwijkt.
Je begrijpt uit deze opsomming van variabelen dat er geen zinnig antwoord uit te rekenen valt.

De temperatuur van de vlam is niet overal even hoog.
Het gas wat volledig verbrandt (juiste verhouding gas en zuurstof) is het heetst. In principe is dit aan het uiteinde van de vlam. Een volledig verbrand gas heeft een blauwe kleur en een onvolledig verbrand gas is geel.

Ik schat dat een liter water binnen 5 min aan de kook is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe komt u op 376740 J
http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/calorie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om 1 kg water van 10 gr naar 100 gr op te warmen kost 4186 (s.w.) x 90 T-verschil) = 376740 Joule.
De calorische waarde van verschillende gassen zijn verschillend en verder hangt het erg af van de toegevoegde brandstof (maat brander en vermenging met lucht om een optimale zuurstof toevoeging te krijgen.
Beter zou de vraag zijn hoeveel warmte je onder een bepaalde druk nodig hebt om 1 liter water aan de kook te brengen. Daar zijn wel formules voor die ik nu niet paraat heb.