Waardoor is een vonk vaak blauw? Of zijn andere kleuren ook mogelijk?

Op wikipedia las ik dat een vonk de witte kleur heeft, maar toch zie ik hem vaak blauw zoals de bliksem? Hoe komt dat, en kan het ook anders? Heeft dat met de temperatuur te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

De kleur van de vonk heeft te maken met de temperatuur van het materiaal, het materiaal zelf en de mate van de verbranding.

Bij verbranden van hout bijvoorbeeld komen in een vonkenregen de kleuren wit, geel en rood voor.

Bij het verbranden van metaal is de vonkenregen nagenoeg wit van kleur.

Hebben we zo als jij ook al aanhaalt een electrische vonkenboog is de kleur nagenoeg altijd blauw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat zorgt bij de elektrische vonk voor de blauwe kleur? En is dat dezelfde oorzaak als dat een bliksem blauw is?
Ja , het heeft alles met de temperatuur te maken, een vonk heeft een temperatuur van 28000graden Celsius en is daarom blauw , het bevat dan ook veel UV wat de laskap noodzakelijk maakt, anders verbrand je gezichtshuid.

Toegevoegd na 17 minuten:
Verwar echter een vonk niet met een boogontlading als tussen koolstaven, welke vroeger als lichtbron in bioscopen gebruikt werd.
Aan deze koolstaven werden stoffen als cerium , thorium en andere stoffen toegevoegd die het rood, groen en blauw in balans bracht.
De koolboogvlam is VEEL minder heet dan een vonk (bliksemontlading), een klassieke koolboogontladingslamp zit rond de 6000kelvin en is een lichtbron die qua kleur en spectrum zonlicht zeer nabij komt.

Tegenwoordig gebruiken we boogontladinglampen (HID) in oa de auto, het rendement is enorm , tot 100 Lumen per watt, zeker 10X zo hoog als een 2700K halogeenlamp.

Daar zijn de 4200K (rose), 6000K (zonlicht) 8000K( blauwig) en 10 000+K (paarsig) uitvoeringen van , voor het verkeer mag meen ik tot 8000K maar is 6000K optimaal.

Opvallend van deze lampen is dat ze dus GEEN gloeidraad hebben maar een gasboog.
De kleur wordt bepaald door een mengsel vaan bijzondere metaaljodides (zoals Europium Jodide).
De kleur van de lamp wordt dan dus niet bepaald door de temperatuur van de gasboog maar door het mengsel van aangeslagen metaal-plasma-ionen.

Zo zou een bliksem door helium en neon rood kunnen zijn, door argon groen en blauw, door krypton rood.

Ondanks de hoge plasmatemperatuur overheerst de hoeveelheid licht van de aangeslagen stoffen.

De kleur van de bliksem is dus OOK afhankelijk van het luchtmengsel en bevat dus de spectrale lijnen van stikstof(voornamelijk UV) zuurstof, argon en CO2, welke laatste een voorkeur heeft voor diep infrarood (10600nM).

Toch gebeurt er bij de bliksem nog iets bijzonders, de doorslagspanning is zo hoog dat de temperatuur van de expanderende gassen (vandaar de knal) sterk verdunde concentraties aan lucht opleveren en daarom is de temperatuur en daarbij behorend kleurspectrum van de bliksem/vonk zelf overheersend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleur wordt bepaald door de golflengte van het licht. Deze hangt samen met de energie van de lichtfotonen.

Dit licht ontstaat wanneer een geëxciteerd elektron 'terugvalt' naar een lager energieniveau. Het verschil in energie tussen deze energieniveau's bepaalt dus de energie die het foton meekrijgt. Doordat verschillende elementen verschillende energieniveau's hebben (aangezien de elektronenconfiguratie anders is) heeft het licht dat zij uitzenden een andere kleur.

De kleur wordt dus voornamelijk bepaald door het materiaal (welk element?).

Je warmt bijvoorbeeld iets op en deze energie uit zich na een tijdje ook in geëxciteerde elektronen. De rest van het verhaal is identiek aan dat hierboven.

Dat een en ander ook afhankelijk is van de temperatuur is dus ook logisch. Een hogere temperatuur is namelijk een hogere energie dus wordt een elektron ook naar een hoger energieniveau geëxciteerd. Krijgt het foton ook meer energie mee en heeft het een kortere golflengte dus een andere kleur. Feit is: de energie die het foton kan aannemen is beperkt tot de energieverschillen van de energieniveau's van de elektronen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schrijft exact hetzelfde als wat er in het eerste antwoord staat allen in niet begrijpelijk Nederlands.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt: wat ik schrijf komt op hetzelfde neer als het eerste antwoord maar dan met de correcte wetenschappelijke verklaring.