Rond de 100 graden celcius, maar de exacte kooktemperatuur hangt van de omgevingsdruk af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In nl op zee niveau zo net onder de 100* in een snel kook pan wel zo 125* boven op een berg misschien al bij 65*. In de ruimte ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gedistilleerd water onder een druk van precies 1 atmosfeer (oftewel 101,325 kPa die gelijk staat aan de gemiddelde luchtdruk op zeeniveau) kookt op ongeveer 100°C. Om precies te zijn op 99,97°C.

Als de luchtdruk afneemt, dan hoeven de watermoleculen minder energie te hebben om aan de onderlinge aantrekkingskracht te ontsnappen, en dan kookt het water op een steeds lagere temperatuur.
Als de luchtdruk toeneemt, dan heb je steeds meer energie (lees: een hogere temperatuur) om het water te laten koken.

Op een regenachtige dag b.v. heb je een lagere druk, dus kookt het water nét iets eerder, maar dat verschil is alleen met precisie apparatuur meetbaar.
Op de top van de Everest is dat verschil goed merkbaar, want het water kookt op ca 69°C.
In de ruimte zou het water technisch gezien niet koken, maar sublimeren: het is daar zó koud dat het water meteen vriest tot ijs, en van ijs gaat het direct tot de gas fase omdat de luchtdruk bijna nul is. Dat noemen wij dus 'sublimeren'.

In de eerste grafiek kan je zien op welke temperatuur water kookt (of sublimeert) onder af- en toenemende druk (1 bar staat ongeveer gelijk aan 1 atmosfeer)

In de tweede grafiek kan je zien dat boven een bepaalde druk (in het geval van water ongeveer bij 200 bar) bereik je een zogenaamd "kritisch toestand" van het stof, waarbij damp en vloeistof niet van elkaar te onderscheiden zijn, en het maakt niet uit hoe hoger de temperatuur wordt, het stof gaat daardoor niet meer op een gas lijken (totdat de temperatuur zó hoog is dat de atomische structuur instoort, maar dan praat je over héle hoge temperaturen)