Waarom beinvloedt een zwaartekrachtveld ook de beweging van licht?

Fotonen hebben geen massa, maar licht wordt wel afgebogen door massa. Wat is de verklaring daarvoor?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Vooralsnog is het onduidelijk. Licht (fotonen) hebben de eigenaardige eigenschap om zowel eigenschappen te hebben als golven (geluid e.d.) en eigenschappen van deeltjes.
(de golf kan verstoord worden, maar tergelijkrtijd kan de locatie van het deeltje opgemeten worden)
De eigenschappen die zij hebben van massa zouden een aantrekkingskracht kunnen verklaren. (toch ga ik zelf voor de quantummechanica)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Licht (fotonen) hebben geen massa (m) en dus ook geen gewicht (G = m ∗ g). Het licht buigt af omdat de ruimte buigt! Massa doet de ruimte krommen. Dit wil zeggen dat een rechte lijn die recht is in een massaloze ruimte, krom gaat trekken als er een massa in de buurt komt. Hoe groter de massa, hoe sterker de kromming van de ruimte. Dit is een verschijnsel dat beschreven wordt in de Algemene Relativiteitstheorie. Een lichtstraal zal dus afbuigen rond een massa (en sterk afbuigen rond een zware massa/zwart gat) omdat de ruimte op dezelfde manier buigt. (zie bron)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat hierboven gesteld wordt als absolute zekerheid betreffen hypothesen.
Echt zeker weten we dit niet.
Het zou goed kunnen dat iemand over 10 of 20 jaar een betere verklaring heeft. Eentje die een aantal zaken kan verklaren die de huidige relativiteitstheorie & kwantummechanica theorieën nog niet kunnen.