Hoe bereken ik de transmissie/reflectie door meerdere lenzen?

Ik wil de transmissie berekenen door 7 lenzen. Ook wil ik dit hoekafhankelijk doen.
Op het moment doe ik dit door de reflectie te berekenen m.b.v de Fresnel vergelijkingen (http://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_equations) en dan "transmissie = 1-reflectiecoefficient", ervan uitgaande dat er geen absorptie plaats vind.
Ik bereken nu per overgang van medium wat de reflectie is en tel deze uiteindelijk bij elkaar op.
Maar als er een straal onder een hoek van 90 graden invalt, reflecteert natuurlijk alles/valt er niks in op het medium, dus is de reflectiecoëfficiënt = 1. Dit geld voor elke laag dus zou ik bij 90° uitkomen bij een reflectiecoëfficiënt van 6 (oftewel 600%). Dit kan natuurlijk niet.
Mijn fout zit denk ik bij het feit dat ik de reflectie per laag uitreken, maar weet niet hoe ik dit anders zou kunnen doen.
Beetje vaag verhaal zo zonder plaatjes.. maar kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je fout zit m misschien in het niet meenemen van het verlies door reflexie. Als na passage van de eerste lens 90% van het invallende licht resteert, is dat de hoeveelheid licht die intreedt in de tweede lens, etcetera. Dus je moet per lens uitrekenen wat erdoor gaat, en dat als input nemen voor de volgende lens. Dan kom je tot de juiste getallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk :) Ik kom nu op betere/betrouwbaardere waarden uit. Bedankt!

Antwoorden (1)

Ik denk dat je de hoeken verkeerd hebt geinterpreteerd. Met de hoeken worden hoeken ten opzichte van de normaal bedoeld. 90 graden is scherend licht dat nooit de lens bereikt. Bij 0 graden (loodrecht invallend licht) heb je een minimum in de reflectie.
Je kunt de maximale invalshoek berekenen als je de beeldafstand van het objectief weet (35 mm b.v) en de grootte van de lichtgevoelige plaat, hoewel je dan geen rekening houdt met strooilicht dat met wat omzwervingen toch nog op de film valt.

Voor loodrechte inval (0 graden) is het nog eenvoudig dan krijg je het steeds het minimum van de Fresnelvergelijkingen en vermenigvuldig je alle transmissiecoefficienten. Hoekafhankelijk is een beetje lastiger. De eerste maximale hoek weet je, daarna wordt het puzzelen (stralengang uittekenen). Met 14 oppervlakken een hele kluif.