Ja er gaan er wel veel dood, maar een paar gunstige weken (voor hen) brengt het aantal zo weer op peil.
Kwakkelwinters zijn vaak schadelijker voor insecten, die spelen hun belagers in de kaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dat heb ik ook wel eens gelezen, dan zien schimmels hun kans +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje rieneke, ik was de precieze oorzaak kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies. +1

Andere antwoorden (8)

rose
14 jaar geleden
Ja hoor, dat is zo... Vooral in deze tijd... Als er in een hoekje de temperatuur een stuk hoger wordt, dan kunnen sommige insecten daar al uit hun schuilplaatsen komen en als er dan weer een dikke nachtvorst voorbij komt, dan kan het gedaan zijn met de vroege uitvliegers of uitkruipers...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en dat is ook het grote voordeel van vorst;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-12 is koud hoor! Ja dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verhaal dat een strenge winter zorgt voor massale sterfte van insecten kan ook al naar het rijk der fabelen worden verwezen. Er gaan meer insecten en vooral hun larven dood door verschimmeling in een vochtige kwakkelwinter dan door koude in een strenge winter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwaar dat minnetje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij een +1. Want je hebt absoluut gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal juist +1
De kruisspin legt de eitjes in het najaar. De moeder spint een geel wollig omhulsel waarin de eitjes de vorst kunnen doorstaan. Er zijn dus nog uitzonderingen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle inheemse diersoorten kunnen -20 aan, vorst speelt geen rol in wel of niet overleven.
een droog of vochtig seizoen is bepalend voor wel of niet de winter doorkomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angezien er op 10 km hoogte insecten zijn aangetroffen (wetenschappelijk onderzoek met vliegtuigen) en die het overleeft hadden is het niet zo dat een beetje (wat er in Nederland vriest is lichte vorst in vergelijking met Siberie of lapland)vorst schadelijk is voor insecten. Wat dan ook weer gestaafd word aan het aantal insecten dat op de toendra's (permafrost) de temperaturen veel lager zijn in de winter en waar het in de zomer vergeven is van de insecten en spinnen.