Hoe herken je koper?

Ik heb thuis een beeld. De verkoper vertelde me dat het van koper is. Maar hoe kom je hier nu achter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
31.9K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Misschien er aan ruiken? Ik vind altijd dat koper stinkt.

Antwoorden (4)

Het belangrijkste is natuurlijk de kleur en de klank ; er zijn maar weinig metalen die precies op koper lijken, maar mínder waard zijn, eigenlijk.
Maar vooral zie je het - na verloop van tijd - door het groen uitslaan van het metaal.

Er zijn wel allerlei testjes die koper in je bloed ofzo kunnen aantonen, maar niet of een materiaal daadwerkelijk koper is. Daarvoor zul je toch moeten vertrouwen op een kennersoog. Een juwelier of edelsmid zal je zeker kunnen helpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens : echt koper is rood. Is het geel, dan is het messing (geelkoper) dat vaak ook als koper wordt verkocht. (in de volksmond noemen we het ook gewoon koper). Maar echt koper heeft de kleur van koperen kleingeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koper is roodkleurig en zal groen uitslaan met oxideren.
Vaak verwart men koper echter met messing. Messing is echter goudgeel van kleur (messing is een samenstelling van koper en zink). Om heel zeker te weten dat je beeld van koper is zou je dus een onopvallend stukje is vochtig moeten maken gedurende een tijdje. Als het groen wordt (net als oude waterleidingen) dan weet je zeker dat het koper is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook groen uitslaan als het brons is, zelfs messing kan soms groen uitslaan.
Zuiver koper is naast vrij zwaar, heel ZACHT, als het hard is , is het geen zuiver koper.
Koperachtige beelden zijn vrijwel altijd van messing (licht geel) of brons (korrelig rood) maar ze zijn HARD.
Kun je er met de punt van een schaar (op een onzichtbare plek) er gemakkelijk (met weinig druk) er een kras in zetten en is die bovendien glanzend koperkleurig , dan zal het (zuiver) koper kunnen zijn.

Je kunt de dichtheid meten door onderdompeling (volumebepaling) en massa (denk om holtes), koper heeft een hogere dichtheid als messing of brons.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kleur, de smaak, de klank, of het magnetisch is enzovoort, maar als je er heel zeker van wil zijn moet je de dichtheid bereken, elk metaal heeft een andere dichtheid, koper is: 8,96 gram/kubekemeter
De dichtheid meet je zo:
Eerst weeg het voorwerp, dat is dan de massa. Daarna bereken je de volume (voor een balkvorm/blokvorm lengtexbreedtexhoogte, voor een cilinder Pi x straalkwadraat x hoogte, voor een rare vorm kan je de onderdompelingsmethedo gebruiken)
Daarna deel je de massa door het volume, als het antwoord 8,96 is dan is het koper. Maar check wel of je het wel goed berekend hebt. (als je met 1 decimaal naast zit, heb je waarscheinlijk niet goed berekend en is het toch koper)