In nagellak zit aceton (om het vloeibaar te houden en op te laten drogen) en dat verdampt heel snel.
Giet je nagellak in water, dan zie je die aceton dus naar boven komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het RUIKT in elk geval naar aceton..;) "De beste breister laat wel eens een steek vallen" zeiden ze bij ons. Of, als mijn vader een lollige bui had : Het beste paard van stal laat wel eens iets vallen......
Aceton is niet het hoofdbestanddeel van nagellak, maar van nagellakremover. Aceton werkt omdat de bestanddelen van nagellak er goed in oplossen.

Nagellak bestaat uit nitrocellulose opgelost in een bepaalde ether zoals butylacetaat of ethylacetaat, en een hars zoals ureumformaldehyde om voor aanhechting en glans te zorgen. Deze chemicaliën zorgen ervoor dat de nagellak snel droogt. Het water is feitelijk wat er verdampt tijdens het drogen zodat de nagellak kan binden.

Als je het in water gooit mengen de chemicaliën om een laagje te vormen zoals ze ook op een nagel zouden doen, alleen droogt het niet waardoor het laagje instabiel wordt en vrij makkelijk uit elkaar komt. Voor zover ik weet komt er geen gas vrij als je nagellak in water stopt. Er komt geen chemische reactie voor waarbij er een gas ontstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk. Esters en ethers haal ik vaak door elkaar. Niet alleen omdat de namen op elkaar lijken, maar qua chemische verbinding verschillen ze ook weinig. Verder klopt het ook wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een gore troep is het eigenlijk....vandaar dat het ook zo stinkt natuurlijk.