Het gyroscopisch effect.

Als je een draaiend wiel hebt, dan zit er massa verspreid over de buitenkant van dat wiel. Als je het wiel haaks op de as zou draaien(dus een rollend wiel kantelen), dan zou deze massa een langere weg moeten afleggen. De massa moet dan sneller bewegen en je moet er dus kinetische energie in stoppen. Dat is ook logisch, want als je een kracht uitoefend over een bepaalde afstand, dan verricht je arbeid. Die energie kan alleen worden omgezet in kinetische energie. Het wiel gaat hierdoor sneller draaien. Hierdoor wordt het gyroscopisch effect alleen maar sterker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Goede uitleg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Top. Knap dat je dit in zo'n kort stukje zo goed kan verwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk daar heb ik wat aan en dat in 10 regeltjes!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed en duidelijk uitgelegd, bleek toch best wel een lastige vraag te zijn, gezien andere antwoorden.
Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Dat komt door het gyroscopisch effect. Het is heel moeilijk onder woorden te brengen, dus kijk hier eens naar:
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarnaar??
escape
11 jaar geleden
Installeer Flash-player en kijk nog eens.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat filmpje laat voornamelijk een ander effect zien...
escape
11 jaar geleden
Jij hebt last van het cryptisch effect.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het gyroscopisch effect is het niet "verzet" van een draaiend voorwerp tegen omvallen. Hier zien we echter voornamelijk dat het wiel om de *vertikale* as gaat draaien. Terwijl het wiel, wanneer het stil zou staan, om een *horizontale* as zou draaien.
escape
11 jaar geleden
Toch wel. Dat is precies wat dat effect inhoudt.
Wanneer een gyroscoop eenmaal in beweging is gebracht, zal door de wet van behoud van impulsmoment de draaias in dezelfde richting blijven.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat de draaias in dezelfde richting blijft wijzen, is inderdaad het gyroscopisch effect. Maar wat zien we in het filmpje? De draaias wijst in het begin, direct na het aanslingeren, naar voren (naar de kijker toe). Vervolgens wijst de draaias naar rechts, dan naar achteren, dan naar links, dan weer naar voren... Kortom, de draaias roteert, van boven gezien, tegen de klok in.
Cryofiel
11 jaar geleden
De verklaring voor het draaien van de draaias is als volgt. We beginnen op het moment direct na het aanslingeren, zodra het wiel wordt losgelaten. Het wiel draait dan (voor de kijker) linksom. Dat betekent dat de impulsmomentvector naar de kijker toe wijst. Het gyroscopisch effect zegt dat dit zo moet blijven. We zien echter dat dit niet zo blijft. Er is dus een extra effect werkzaam. Dat extra effect is het koppel van de zwaartekracht en de omhoog gerichte kracht van het touw waaraan het wiel hangt. De zwaartekracht wijst naar beneden en grijpt aan in het middel van de as van het wiel. De kracht van het touw is even groot, wijst omhoog, en grijpt aan op het achterste (van de kijker afgerichte) einde van de as van het wiel - immers, daar is de as aan het touw vastgebonden. Door de afstand van een halve aslengte tussen de neerwaartse zwaartekracht en de opwaartse touwkracht ontstaat een koppel. In de beginsituatie is de momentvector van dat koppel voor de kijker naar rechts gericht. We hebben nu dus twee vectoren:
1.  De impulsmomentvector van het draaiende wiel.
    Deze wijst naar voren.
2.  De momentvector van koppel zwaartekracht-touwkracht.
    Deze wijst naar rechts. De impulsmomentvector van het draaiende wiel krijgt per tijdseenheid een bijdrage van de koppelmomentvector van het zwaartekracht-touwkracht-koppel. De impulsmomentvector wordt door dat koppel dus naar rechts (voor de kijker) bewogen. Daardoor zien wij het wiel niet alleen om zijn eigen as draaien, maar tevens (van bovenaf gezien) tegen de klok in om het touw draaien.
escape
11 jaar geleden
Nou, dat is wel heel mooi en helder uitgelegd. Helaas zijn er geen plusjes bij reacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo. bedankt voor de heldere uitleg.
De middelpuntvliedende kracht houdt het wiel in zijn positie.
Net als die goochelaars die borden op een stok laten draaien, hoe vlugger het bord draait hoe langer het in positie blijft.

Toegevoegd na 10 minuten:
Sorry, totaal verkeerd begrip.
Dat moet zijn "de wet van behoud van beweging" ipv middelpuntvliedende kracht wat totaal iets anders is.

Toegevoegd na 16 minuten:
Dit is trouwens de eerste wet van Newton.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Helaas. Niet die kracht...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo kan ik ook beter evenwicht houden op 1 wiel als ik harder fiets :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets met plank en misslaan.
De middelpunt vliedende kracht werkt tegen de zwaarte kracht in, en daardoor blijft het in evenwicht.