hoe komen wij aan chemies materiaal?

In het begin was er alleen natuur. Hoe kan het dan dat er chemies materiaal is? Is het uit de licht komen vallen of...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (6)

De belangrijkste basistoffen voor chemisch materiaal komen uit de grond olie en door dat in een difractiekolom te plaatsen kan men verscheidene categorieën onderscheiden kerosine,gasolie enz dat is zowat het belangrijkste voor de chemie ook bevatten planten en bomen van bepaalde soorten chemisch materiaal zoals VVV:de taxus baccatina waar men baccatine uit kan halen het belangrijkste element van veel chemokuren.in het begin was er alleen natuur' is dat niet een zin uit het scheppingsverhaal? Want wetenschappers geloven hier namelijk niet in ze geloven alleen wat ze kunnen verklaren dus zeker niet dat het allemaal maar uit de lucht is komen vallen.nooit opgelet tijdens chemie?:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Chemisch materiaal komt ook inde natuur voor. Denk maar aan de afgestorven bomen en planten die in de loop der eeuwen steeds bedekt werden met andere planten en zand,Door die druk ontstond olie en steenkool en aardgas.
Zo is het met veel meer stoffen gegaan, veel chemische stoffen waren er niet meteen, maar moesten opgebouwd worden
anneliez
11 jaar geleden
Alles is chemisch. Na de big bang was er voornamelijk Heliumkernen, dat was al een chemische stof - een atoom. Door toeval zijn er hogere atomen ontstaan en later ook verbindingen van meerdere atomen. Zo kwamen we aan de moleculen.
Toen er leven op aarde verscheen kwam ook het DNA. Dit is de meest gecompliceerde chemische stof.
Mensen maken ook verbindingen. De eerste chemische bindingen die de mens maakte zal waarschijnlijk CO2 geweest zijn , toen hij vuur maakte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle dieren op aarde maken CO2, als afvalstof van de verbranding in het lichaam. Maar U zult vast bedoeld hebben dat de mens CO2 met technische middelen gemaakt heeft
Heel erg algemeen gesteld kan je volgens mij stellen dat onze chemische materialen 2 oorsprongen kunnen hebben:

1. Het chemische materiaal kwam reeds 'in het wild' voor en moest alleen gescheiden worden van de andere grondstoffen waarmee het wordt gevonden, denk aan zeezout uit zeewater, stikstof uit lucht, verrijkt U-235 uit uraniumerts, etc...
Dit verklaart dan ook het synoniem voor chemie: scheikunde kan je dus letterlijk nemen!

2. Wanneer je bepaalde scheikundige stoffen uit grondstoffen hebt kunnen scheiden kan je deze ook met elkaar laten reageren. Na de chemische reactie vormen deze reagentia dan een ander chemisch product.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen enkel verschil tussen chemische stoffen en natuurlijke stoffen.

Beide zijn gemaakt van exact dezelfde atomen.

Laat ik een (extreem, maar daarmee wel lekker duidelijk) voorbeeld bedenken. Stel dat ik de "meest chemische" stof neem die jij maar kunt bedenken. Ik gebruik een kernreactor om een flink aantal losse protonen en elektronen uit die chemische stof te halen. Die protonen en elektronen voeg ik samen tot atomen: steeds één proton en één elektron bij elkaar om er de kleinst mogelijke atomen van te maken. Dit noem ik component A.

Vervolgens neem ik nog wat van diezelfde protonen. Die schiet ik loeihard op elkaar, en ik schiet er ook wat elektronen bij. Zo heel af en toe zal er een klompje ontstaan dat bestaat uit acht protonen en acht neutronen, gezellig bij elkaar op een kluitje.

Aan zo'n kluitje voeg ik (nu zonder grof geweld) acht elektronen toe. Ik heb nu nieuwe atomen gemaakt, maar nu groter dan de eerste atomen van component A. Deze grotere atomen noem ik component B.

Ik breng nu heel geleidelijk veel atomen van component B bij elkaar. Daarbij ontstaat een reactie die veel warmte produceert.

Vervolgens doe ik de atomen van component A erbij. Als ik heel voorzichtig ben, kan ik het mengsel aansteken. Er ontstaat een chemische reactie waarbij opnieuw veel warmte vrijkomt (daarom moet je zo voorzichtig zijn, anders krijg je een grote chemische explosie).

In die chemische reactie ontstaat...

...puur water! Water dat hooguit ondrinkbaar is omdat het zo enorm puur is, maar afgezien van de puurheid is het heel gewoon water. Op geen enkele manier verschillend van het water dat we uit een bergmeer halen (behalve dan dat het water uit het bergmeer niet zo puur is als het "chemische" water).

Ik wil maar aangeven: water is dus een chemische stof.

Of, anders: cyaankali en natronloog zijn natuurproducten.

Echt, er is geen enkel verschil tussen "chemisch" en natuurlijk. Hooguit de afkomst. Als L-ascorbinezuur door een sinaasappel wordt gemaakt, noemen we het vitamine C. Maar vitamine C is *exact* dezelfde stof als L-ascorbinezuur uit de chemische fabriek.

Als jij een potje zuiver L-ascorbinezuur krijgt, kun je nooit zien of het een natuurproduct of een "chemisch" product is: er is geen verschil.

Je vraag kan dus beantwoord worden door te zeggen: wij maken "chemisch" materiaal zelf. Soms maken we zelf natuurproducten, soms maken we iets dat in de natuur niet voorkomt - of wel voorkomt zonder dat we dat al hebben ontdekt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nadat de big bang voldoende afgekoeld was, vormden zich (waterstof) atomen.
Deze gtassen trokken samen t6ot sterren. deze gingen watersttof omzetten in helium, toen de waterstof op was gingen ze helium omzetten in neon, zuurstof en koolstof. Toen die op waren maakte de stervende ster ijzer en toen stopte de kernfusie vrijwel acuut.
Dan knalt zo een ster uit elkaar en vormt een nevel, boven de 1.4 zonmassa's een neutronenster en boven de 3 zonmassa's een zwart gat , dit alles gepaard gaand met zo een heftige explosie dat zich zware elementen als goud, uranium , en veel andere zware elementen gingen vormen.
Daaruit is oa de aarde ontstaan, dus uit de restanten van een stervende ster die geexplodeerd is.
Nu moet je dat soort explosies niet vergelijken met wat wij mensen kunnen , een supernova geeft meer energie af als een hele galaxie tesamen.

Wij bestaan dus niet uit sterrenstof maar meer uit de explosieproducten van een ster.
Die heeft zopveel materiaal geleverd dat de zon , wij (+ aarde) en alle plane6en gasplaneten, kuipergordel en andere in ons zonnestelsel voorkomende massa's gevormd zijn.

Chemische stoffen ontstaan dus uit eindelijk uit waterstof die door fusie omgezet is in zwaardere atomen met een (super)nova als noodzakelijke tussenstap om zwaardere atomen dan ijzer te maken.

Dus de sterren gaan tot en met ijzer en de zwaardere elementen hebben een enorme galactische nucleaire explosie nodig om te ontstaan.
Grappig genoeg is bij radioactieve metalen lood zo een beetje het eindproduct, dus lood om oud ijzer is zo een rare uitspraak nog niet.....
De atomen kunnen door aard en valentie met elkaar reageren tot zouten , zuren en basen.
De meeste gesteenten zijn onoplosbare zouten.