Waarom gaan fotonen door glas en water?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het 'waarom' lijkt beter vervangen te kunnen worden in 'hoe'.

Het beste antwoord

Bijna juist. Als licht op een stof valt, dan kunnen er drie dingen gebeuren:

1. De fotonen waaruit het licht bestaat worden opgenomen door elektronen in de stof die daardoor naar een hogere energie toestand gaan. Vervolgens wordt de fotonen later weer uitgestraald. (vaak in een andere golflengte/kleur);

2. De fotonen worden opgenomen door elektronen in de stof maar direct weer terug uitgestraald. Reflectie;

3. De fotonen hebben (relatief) te weinig energie om een interactie hebben met de elektronen in de stof. Ze passeren zonder effect en komen er aan de andere kant weer uit. Dit is transparantie. En daarom gaan fotonen door glas en water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het geheim is: er komt een andere foton uit het glas dan dat er in ging.

Het is een soort van doorschuif-systeem. Een aanstormende foton stoot aan de buitenkant van het raam tegen een atoom. Dat atoom absorbeert dat en stoot een ander foton uit naar het volgende atoom dat dieper in het glas ligt. Die absorbeert het weer en stoot een andere uit, etcetera, etcetera, tot we aan de binnenkant van het raam zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is dit dan bij andere stoffen niet zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En over ruimte gesproken, als dat zo zou zijn zoals jij dat onschrijft, hoe zit dat dan in *de ruimte*, waar geen atomen zijn?