Waarop is de 24, die gebruikt wordt als basis bij de karaatsbepaling van goud, gebaseerd?

24 karaat goud is 100% goud. Maar een stukje goud dat voor 75% uit goud bestaat is 18 karaat. De breuk is dan 18/24 maal 100 procent. Maar waarom wordt is 24 het uitgangspunt en niet 42 of zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Carat_%28purity%29#Measure

Antwoorden (1)

Leuke vraag, dus ben even gaan zoeken. Wat ik vond op de Duitse wikipedia is dat de karat daar vroeger een 24ste deel van een mark (niet de munt , maar een gewichtseenheid) was. Een gewichtseenheid dus. Als een mark dan helemaal uit goud bestond was het dus 24 karaat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je verwijzing. Ik vond verder nog dit:
ein marck fein goldt ist 24 karat, ein karat ist 12 gren, drei gren sind ein gran, 288 gren ist ein marck fein goldt“ (http://de.wikipedia.org/wiki/Gran_%28Einheit%29) Maar zou deze gran of gren met onze gram te vergelijken zijn? Meine Deutsch ist nicht zo gut....