Wat hebben kristal-, metaal- en molecuulroosters te maken met geleiding van stroom?

Dit moet ik weten voor een proefwerk dat ik binnenkort krijg maar ik snap het boek en de docent niet helemaal, zou iemand het helder kunnen uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Er bestaan ruwweg 3 soorten stoffen: metalen, moleculaire stoffen en zouten. In de vaste fase vormen die een kristalrooster: een metaalrooster, een molecuulrooster en een ionrooster. In zo'n rooster zijn de opbouwende deeltjes van de stof netjes gerangschikt en kunnen geen kant op. Daarom kunnen ze geen stroom geleiden: stroomgeleiding is beweging van geladen deeltjes.
Dat geldt niet voor de metalen; in een metaalrooster heeft ieder metaalatoom 1 of meer elektronen los gelaten, die vervolgens vrij kunnen bewegen: vrije elektronen. Er blijven dan positieve atoomresten achter, Dat is de reden dat vaste metalen stroom geleiden; de vrije elektronen bewegen van de éne naar de andere kant.
In een molecuulrooster heb je geen geladen deeltjes; moleculen hebben geen lading.
Bij een ionrooster heb je wel geladen deeltjes, de positieve en negatieve ionen. Maar in een vaste stof kunnen ze niet van hun plaats en geleidt de stof dus niet.
Als je het ionrooster verbreekt, door smelten of oplossen van het zout in water, geleidt het zout wel stroom, omdat nu de ionen vrij zijn en dus hun lading van de éne kant naar de andere kant kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de elektronen in een rooster allemaal "vast" zitten, dan zijn ze niet beschikbaar om stroom te geleiden. Denk bijvoorbeeld maar aan diamant, waar het gedeelde elektronen zijn die in covalente bindingen vast zitten tussen de koolstofatomen.
Als de elektronen de mogelijkheid hebben om uitgewisseld te worden tussen naburige atomen/molekulen, dan kunnen ze lading transporteren en dus stroom geleiden. Denk aan grafiet waar deel van de elektronen een soort van elektronenzee vormen die door alle koolstofatomen wordt gedeeld.
Veel meer dan dat kun je in algemene bewoordingen er niet makkelijk over zeggen vrees ik. Je zal naar specifieke voorbeelden van bepaalde roosters toe moeten om uit te leggen waarom het in het ene geval wel geleidt maar in het andere niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Bij metalen zitten de buitenste elektronen nogal los. Daarom staan ze ze ook graag af aan zuurstof (roesten).
Dat zijn dus heel veel losse elektronen, dus goede geleiding.
(landsgevaer, Dank voor het opzetje)