Kun je letterlijk zwart worden van de zon?

Ik bedoel eigenlijk, "wat komt er na bruin worden van de zon"? Soms zie ik mensen op het strand die echt zichtbaar lang in de zon hebben gelegen. Ze zijn naar mijn mening donker bruin met donker rood gemengt, maar iig veel donkerder dan een gemiddelde strandgast. Waar houd de kleur op? Is dat hetzelfde als een stuk vlees bakken? Dat het dus echt (krokant) zwart word, of kan dat niet door de zon? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Uiteindelijk zal het zwart worden. Mensen vergeten vaak ook dat verbranden in de zon, ook daadwerkelijk verbranden is. Het zijn dus ook gewoon eerstegraads brandwonden.

Als je langer in de zon blijft waardoor ook de dieper gelegen lederhuid ook beschadigd raakt. Je krijgt dan zeer pijnlijke brandblaren. Dit is een tweedegraads verbranding.

Als je nog langer in de zon blijft krijg je derdegraads verbranding. Je huid is dan echt kapot en is wit. (dit komt eigelijk in de praktijk door de zon niet voor omdat je na een tweedegraads verbranding door de zon echt wel zorgt dat je uit de zon komt, het is dan al zeer pijnlijk)

Je kan in theorie verkolen, maar dan ben je al heel lang dood. Je moet namelijk eerst volledig uitdrogen. In de Nederlandse zon zou het ook niet lukken, je bent dan al vergaan voor je verkoold.

Mensen die niet verbranden worden steeds bruiner. Je huid maakt steeds meer pigment aan, en dit pigment is zwart. Dit is wel een andere zwart dan het verkoolde zwart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sommige Aboriginals(de echte oorspronkelijke bewoners van Australie) zijn echt zwart, net als sommige mensen uit Congo, Nigeria en andere landen met een tropisch klimaat.
Een "blanke" die heel lang zont, zal niet voldoende pigment aanmaken om zwart te worden, dus speelt erfelijkheid hier een rol, er zullen generaties over heen gegaan zijn voordat de verzadiging aan melanine ontstaat.

Opvallend is dat voor ons oog de zwarte mens in andere spectra bekeken ze juist heel blank zijn, door infrarood nachtkijkers gezien zijn zwarte mensen opvallend wit, ook voor UV zijn ze aanmerkelijk ongevoeliger dan "blanke " mensen.

Blanke mensen kunnen behoorlijk bruin worden maar dit gaat ten koste van uitdroging en versnelde veroudering van de huid.

Met verkoling heeft het niets te maken, koolstof absorbeert een veel bredere band van het EM spectrum dan alleen het (kleine) visuele deel (350-700 nM)

Diep zwarte mensen hebben als je heel goed oplet een blauwe ondertint, dit wijst er al op dat UV dus deels weggekaatst wordt.

Dit valt vooral op als diep zwarte mensen het koud hebben , je kunt dan de diepblauwe ondertoon goed zien.

Met nadruk wijs ik er op dat mijn antwoord NIET beledigend bedoeld is, de huidskleur zegt NIETS over aard en karakter van de persoon.