Is het makkelijker om een vuurtje in de bergen te stoken of op zee niveau?

Ik vroeg me af wat makkelijker is. Het lijkt logisch , maar op hoge hoogte heb je een andere druk waardoor iets sneller brandt, maar op grote hoogte is de lucht ook een stuk kouder/ijler. Daarbij komt ook nog eens dat je behalve druk verschillen ook dichter bij de zon staat (en dus minder moeite om hitte te creëren?!)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Op zeeniveau zou dat theoretisch gezien sneller moeten gaan omdat er op zeeniveau een hoger zuurstofgehalte is en de omgevingstemperatuur hoger is dan op een berg.

Het drukverschil is in dit geval te verwaarlozen en zo ook ''het dichter bij de zon staan''. De verschillen zijn zo klein dat ze geen invloed zullen hebben op het resultaat.

Ik denk verder niet dat je hier echt verschil tussen zult merken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier een link over luchtsamenstelling
http://www.lenntech.nl/lucht-samenstelling.htm procentueel is er minder zuurstof, maar hij blijft ongeveer 20.9%
Het drukverschil is zeker niet te verwaarlozen. Op grote hoogte is het wat lastiger om een vuur te maken, door het gebrek aan zuurstof (op 5000 meter nog maar de helft van de zuurstof).

Door verminderde convectie zal het vuur iets minder snel afkoelen, daardoor is het effect niet zo uitgesproken denk ik, de verminderde warmteafvoer omdat er minder gas langs het warme hout vloeit zal het effect van minder zuurstof gedeeltelijk compenseren.

In de stad La Paz vinden maar weinig branden plaats en het schijnt al lastig te zijn om daar een sigaret aan te steken.