Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik kijk uit op 2 (Linde) gascontainers bij het wilhelmina kinderziekenhuis. Een keer per week laten ze gas ontsnappen. Waarom doen ze dat?

Ik zie 1 keer per week een dikke witte walm vrijkomen en vraag me af of de ketel ontploft als dat niet gebeurt..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
916

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een van de antwoorden was bijna goed.
Echter het gaat hier niet om stikstof maar het ziekenhuis gebruikt; Medicinale zuurstof voor beademing O2, en Lachgas voor anesthesy N2O.
Op het moment dat de gasdruk in de tank te hoog wordt, gaan de veiligheidsventielen open en ontsnapt de overdruk in de zichtbare wolk. Het extreem koude gas condenseert de omgevings lucht.
Dit gebeurt ook bij het bijvullen vanuit de bulkwagens en bij safety tests.
Het gaat maar een heel enkele keer fout als koppelingen en schroefdraadsoorten worden verwisseld. Vloeibaar zuurstof(brandbevorderend) in aanraking met vet is explosief. Lachgas dat ontsnapt wordt in de omgevingslucht snel verspreid; de ppm's zijn dan al snel zeer gering.
So don't worry! Wens jullie en jullie kindje beterschap.
Daar ik vermoed dat jullie om gezondheidsredenen daar verblijven.

Ciao, ciao,
ICS Droogijs
Leverancier aan alle ziekenhuizen in de BeNeLux.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als dat containers zijn met vloeibare stikstof is dit nodig om de inhoud op temperatuur (-160 graad ongeveer) te houden.
Doen ze dit niet dan loopt de druk te ver op en kan de tank ontploffen.

(Bij verdamping wordt warmte onttrokken aan de inhoud van die tank en werkt dat als bij een airco afkoelend.

N2 (stikstof) is overigens volkomen ongevaarlijk....75% van de atmosfeer bestaat uit deze stof.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het elke week op dezelfde tijd is, kan ik me ook voorstellen dat het veiligheidsventiel getest wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding