Wat is n bij de formule voor een gesloten luchtkolom?

Wat moet n voorstellen in de volgende formule voor een gesloten luchtkolom (één kant open en één kant dicht)?

Het aantal halve golven (van knoop tot knoop) in de luchtkolom of het aantal 1/4e golven (van knoop tot buik) in de luchtkolom? Of iets anders?

Toegevoegd na 8 minuten:
Of is dit het aantal knopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

n is een natuurlijk getal.
Kijk eens op bijgaande site, misschien geeft die de gewenste informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af wanneer ik een bepaald getal voor n moet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Algemene formule voor frequentie: f=n*(v/2l)
fg=v/2l bij de grondfreq. is de n=1 dus.
Zie verder de bijgevoegde site. Heb je hier wat aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pag 16
http://www.phys.uu.nl/~hoekzm/hlz/NiNa/CE/boekjes/Communicatie/Communicatie%20Tr&Golven%20Uitwerkingen.pdf