Wat gebeurt er met bliksem, als deze in zee slaat?

Of kan dat niet?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan eten we vanavond verse vis?!?
Dat zou wel mooi zijn, ik ben gek op vis.

Antwoorden (5)

Water op zich is een hele slechte geleider, maar omdat er vele zouten etc in opgelost zitten kan water stroom geleiden. De bliksem zal een weg door het water zoeken waar de minste weerstand is, dus de meeste "vervuiling". De energie wordt door een heel groot gebied opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de link die hieronder geplaatst is, wordt je vraag beantwoord. Aangezien het in het Engels wordt uitgelegd, kan ik hem hier niet publiceren.

Het komt er in ieder geval op neer dat bliksem wel gewoon in de zee kan slaan. De bliksem spreidt zich vooral uit op het oppervlakte van het water. Hoe zouter het water, hoe beter de electiriciteit geleid, en hoe meer het op de oppervlakte blijft.

Toegevoegd na 2 minuten:
De totale oppervlakte die erdoor geraakt wordt zal waarschijnlijk groter zijn dan bij een bliksemslag op land, maar de afstand waarop het gevaarlijk is is wel minder in het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bliksem slaat in water en bij deze hoge spanningen van meer dan 10 miljoen volt is zeker zout water een uitstekende geleider.
Alleen vissen en ander leven in de buurt van de inslag zal een schok krijgen of kan zelfs geelectrocuteerd worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is zeer belangrijk bij naderend onweer direct een haven te zoeken, je bent immers al snel het hoogste punt.
Alleen met een goed geaarde mast en een geleiding tot ONDER het waterniveau is het minder gevarlijk.
Bij een metalen kajuitboot zit je IN de kajuit veilig voor onweer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bliksen kan overal inslaan, in een boom, kerktoren, weiland, zee, mens, etc. Wel heeft de bliksen voorkeur voor spitse dingen zoals een kerktoren of een boom. Dus nooitr onder een boom gaan staan bij onweer.
Het hoge potentiaal aan energie moet opgeslorpt worden en daarvoor heb je massa nodig Aarding of wel aarde is hiertoe in staat. Ook het goedgeleidende zeewater (door het zout) kan als massa fungeren en dat doet het dan ook. En tenslotte ligt daar onder moedertje aarde nog.

En mocht het onverwachts gaan onweren, blijf dan gewoon in je auto zitten want dan ben je veilg. Een auto fungeert n.l. als een kooi van Faraday.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik nou net geen auto hebben... (Moeders gelukkig wel! :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bliksem weet gelukkig niet van wie de auto is, dus kun je iedere willekeurige auto nemen die beschikbaar is.
als de bliksem in de grond inslaat en je gaat daarna voorzichtig graven
dan haal je er een stuk glas uit in de vorm hoe hij insloeg .