ik denk dat je bij de link al je antwoorden zult vinden hierover!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Remweg=snelheid(m/s)*reactietijd+((beginsnelheid+eindsnelheid)/2)*remtijd

Reactieafstand is snelheid(m/s)*reactietijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reactietijd
De tijd tussen het waarnemen van een gebeurtenis en het reageren hierop
Reactieweg
De weg die afgelegd is tussen de eerste waarneming (Het beginpunt) en het reageren hierop (de actie)

Sreactie = Vgem X treactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgaande dat je begint met een constante snelheid:

Je reactie afstand is de afstand die je aflegt in de tijd die je nodig hebt om te reageren. In die tijd heb je dus dezelfde snelheid (V(begin) of v(0)). Je reactie afstand is dan eenvoudigweg te berekenen met s=v*t of in dit geval dus: s(reactie) = v(0) * t(reactie)
Tot zover het gemakkelijke deel...

Je remweg is de weg die je aflegt vanaf het moment dat je remsysteem wordt geactiveerd. Dit is dus de weg die je aflegt vanaf je vertraagt. Je remafstand is dan
s(rem)=s(0) + V(0)*t + 1/2*a*t^2.

De totale 'remweg' is dan s(rem) + s(reactie) volgens:
(s(0) + V(0)*t(rem) + 1/2*a*t(rem)^2) + (v(0) * t(reactie))

Maar als je de remtijd niet weet zal je iets anders moeten rekenen.

Als je
s(t)=s(0) + V(0)*t + 1/2*a*t^2
gaat oplossen (ABC-formule) voor 't' dan krijg je 2 formules. Daar we alleen de positieve uitkomst nodig hebben gebruiken we alleen de uitkomst:
t=(sqrt(v(0)^2 -2a*s)-v)/a (sqrt staat voor 'square root' ofwel 'wortel')

in
v(t)=v(0)+a(t)*t

gaan we dan 't' vervangen door de vorige formule tot v(0)+a(t)*((sqrt(v(0)^2 -2a*s)-v)/a)

(voor het gemak beginnen we met remmen in s(0) en wordt s(0) dan gelijk aan 0 zodat 's' gelijk wordt s(t); dit rekent gemakkelijker)

We kunnen dan vereenvoudigen naar:
sqrt(v(0)^2 -2a*s)
Los deze dan op voor 's' en je krijgt voor je remafstand:
s = (v(0)^2)/2a

s is dan je remweg in meters, v(0) je beginsnelheid in m/s en a je versnelling/vertraging in m/s^2

Je totale 'remweg' wordt dan dus:
s=(v(0) * t(reactie)) + ((v(0)^2)/2a)