Groen is de kleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zie altijd groene oxidatie op koperen gebruiksvoorwerpen zoals mensen die vroeger in de vensterbank hadden staan. Maar volgens Wikipedia is koperoxide rood. Dus het antwoord moet zijn rood. Misschien is het groen een effect van de legering waaruit die potten e.d. zijn gemaakt. Even opzoeken: .....

In de tweede bron wordt verhaald (even doorlezen) over het ontstaan van kopergroen. Dit is koperoxide dat ontstaat in een vochtige omgeving. Vandaar dat die koperen plantenpotten groen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koper wordt als het oxideert (verroest) Blauw achtig groen. -dit is wel giftig dus daar moet je mee oppassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koperoxide (CuO) is groen, NIET rood.
Gereduceerd koperoxide is WEL rood (dan is het dus weer koper)
Wel reageert in de lucht koper ook met sulfiden, carbonaten en tal van andere onoplosbare koperverbindingen.Niet zelden wordt het koper al voor het plaatsen voorzien van een oxide/onoplosbare zouten laag.
men heeft dan de te vormen kleur onder controle en het koper is tegen verdere corrosie beschermd.
De kleur kan dus van blauw naar groen en zelfs zwart (CuS)lopen wanneer het aan de lucht wordt blootgesteld.
Omdat koper een halfedelmetaal is, heeft het net als zilver de neiging om zich te verbinden met andere stoffen boven zuurstof.
Alleen koperzouten/verbindingen die in het lichaam opgenomen kunnen worden zijn vergiftig maar op een heel andere manier dan bv, lood.
Koper in overmaat of bij koperstapeling ( M.Wilson) tast vooral de lever aan en dan heeft het neurologische problemen.
Mensen hebben overigens koper NODIG, het wordt aan babyvoeding toegevoegd in zeer kleine hoeveelheden.
Helaas is er een smalle marge tussen teveel en te weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groen.
Als voorbeeld kun je denken aan het Vrijheidsbeeld. Dat is ook gemaakt van koper... (behalve de vlam dan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rood (Cu2O) of zwart (CuO).