Goeie vraag!

Warmteverlies in een vloeistof gaat via de 3 klassieke hoofdmechanismen: conductie, radiatie en convectie, en tevens door verdamping (dat meteen het belangrijkste factor is in open water)

Volgens mij heeft de aanwezigheid van zout zowel een positief als een negatief invloed op deze mechanismen:
- Zuiver water heeft een relatief lage thermische geleidbaarheid (0,6 W/m*K) die iets hoger wordt door toevoeging van zout. Water heeft aan de andere kant een zeer hoge warmtecapaciteit (4,18 J/(g*K)), die verlaagd wordt door toevoeging van zout. Hierdoor zou het water sneller afkoelen door conductie. Kort gezegd: door het toevoegen van zout, water geleidt beter en heeft minder capaciteit om warmte vast te houden.
- Door verdamping op de oppervlakte koelt water heel snel af (er worden 2,26 KJ energie aan het water onttrokken per gram verdampt water, en dat is erg veel in vergelijking met andere materialen) Door de aanwezigheid van zout wordt de dampdruk van water verhoogd (daarom kookt zout water op een hogere temperatuur) Hierdoor zal dezelfde massa zout water iets minder snel verdampen, en dus afkoelen, dan zuiver water met dezelfde oppervlakte.

Er zijn andere factoren die de snelheid waarop water afkoelt bepalen, zoals de aanwezigheid of niet van convectie (circulatie van het water), en warmteafgifte door radiatie, maar deze factoren worden niet beïnvloed door de aanwezigheid van zout, dus neem ik niet mee.

Dus ik denk dat het antwoord beide kant kan:
Als je praat over een groot massa water met weinig oppervlakte, waar de meeste warmte verloren gaat door conductie (en radiatie, niet beïnvloed door zout), dan zal zout water waarschijnlijk sneller afkoelen.
Als je praat over dezelfde massa water, maar dan met een grote oppervlakte, dan zal het afkoelen door verdamping de overhand nemen, en zal zoet water, schat ik in, eerder en sneller afkoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt!

Andere antwoorden (1)

Zout water heeft een hogere warmtecapaciteit dan gewoon water.
Het zal dus onder dezelfde omstandigheden minder snel afkoelen dan gewoon water.
Ik ga er van uit dat je het over zeewater of een NaCl oplossing hebt.
De hoeveelheid en de samenstelling van het zout bepaalt de warmtecapaciteit.
Je ziet dan ook kookpuntverhoging en vriespuntdaling.

Toegevoegd na 14 minuten:
Vanuit de kookpuntverhoging zal je kunnen verwachten dat het water moeilijker verdampt en er dus aan het water door verdamping minder warmte onttrokken kan worden door verdamping tov zoet water.
Er zijn dus diverse punten die pleiten voor een tragere afkoeling van zout water dan van zoet water.
Zout water zal dus langer heet blijven.
Er zijn meer (kleine) factoren die het zoute water ook warmte beter doet vast houden dan zoet water.
Omdat zeewater maar ongeveer 70 gram zouten per liter bevat zal dat verschil met zoet water niet schokkend zijn
maar met sterkere zoutoplossingen zal dat verschil duidelijker naar voren komen.

Hoe slecht zeer zout water verdmpt, zie je aan de dode zee, daar is vrijwel geen waterverdamping meer. Dat het waterpiel zakt komt meer door de massale zoutwinning.
Bedenkend dat het ooit een zee is geweest die verbonden was met de oceanen en nu ongeveer 400 meter onder zeeniveau ligt, geeft aan dat er vele duizenden jaren verdamping geweest moet zijn. die staat nu haast stil, terwijl het er in de zomer snikheet is, ik weet dit uit eigen ervaring. Overigens bevat zeewater vrij veel andere zouten dan NaCl, sterker nog, NaCl is in de minderheid.
Magnesium, Calcium, chloride carbonaten , sulfaten, bromiden en vele andere kat-en anionen zijn in zeewater aanwezig. Deze zouten zijn ook nog eens vaak erg hygroscopisch en houden het water wat er nog is als kristalwater vast.