hoe zit het met vacuum creeren op een hoogte van 2 km?

stel je moet op een hoogte van 2km een product oppakken met zuignappen. hoe zit het dan met het bereiken van een vacuum? duurt het langer voordat een product opgepakt kan worden omdat de luchtdruk lager is op 2km?

Toegevoegd na 8 minuten:
Op deze hoogte heb ik alleen perslucht. Hoe zit het hiermee? duurt het langer om een drukvat op druk te krijgen? en als ik met deze perslucht een zuignap aanstuur door middel van een venturi. Wat zijn dan de verschillen op deze hoogte ten opzichte van hetzelfde principe op de begaande grond?

Toegevoegd na 5 dagen:
Omdat er minder luchtdruk op 2km hoogte is moet er dan meer vacuum gezogen worden om een bepaald gewicht op deze hoogte op te tillen in plaats van op zeeniveau?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

nee, dat gaat juist sneller. Omdat de luchtdruk lager is, is er dus ook minder lucht die je moet 'wegzuigen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 2 km hoogte is de luchtdruk ca. 800 mbar tegen ca. 1013 mbar op zeeniveau.
Een vacuüm is op die hoogte dus sneller aangelegd. Als je een venturi gebruikt om vacuüm te trekken denk ik dat je bij een zuignap niet veel tijdverschil waarneemt, of het moet een heeeel grote zuignap zijn.
Een drukvat op druk brengen met perslucht zal op 2 km hoogte wat langer duren. Je moet ca. 200 mbar extra opbrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kracht die de zuignap uit oefent hangt af van het drukverschil met de buitenlucht.
Als je op begane grond tot 0,5 bar kan afzuigen dan zal dat op 2 km niet minder worden; je verliest dan op die hoogte 0,2 van 0,5 is dus 40% van je zuigkracht.
(op begane grond is het verschil 0,5 bar, op 2 km - 0,3 bar).