klopt mijn berekening voor buigspanning wel?

Ik heb een paramedisch model op gesteld voor de buigspanning in een holle buis, met de volgende parameters
F=kracht = 1066 N
l=lengte vd buis = 0,664 m
k1=straal vd buis
n=wandikte
k2=k1-n = de straal van het holle gedeelte
y=zwaartepunt op de y-as=k1

Het moment is dan M=l*F
Oppervlaktetraagheidsmoment buitenste cirkel I1 = (pi*k1^4)/4
Oppervlaktetraagheidsmoment buitenste cirkel I2 = (pi*k2^4)/4
Totale oppervlaktetraagheidsmoment Itot=I1-I2

buigspanning=(M*y)/Itot

een buigspanning van onder de 3,2*10^7 Pa is gewenst.

In mijn berekeningen kom ik uit op hoe groter ik mijn straal maak hoe dunner de wanddikte kan zijn klopt dit? of doe ik iets fout? voor m'n gevoel lijkt dit een beetje onlogisch.

bv. k1=0,05 m kan n=0,0015 m worden maar bij k1=0,1 is n=0,00036 al voldoende

Toegevoegd na 23 uur:
De vraag is dus eigenlijk klopt het of je met een grotere straal minder materiaal nodig hebt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je conclusie klopt.
Daarom zijn de framebuizen van fietsen ed. ook hol. Het binnenste deel draagt niet zoveel bij aan de stijfheid.

Toegevoegd na 1 dag:
Even simpel redenerend:
Mak de straal 2 keer zo groot. De stijfheid wordt dan ook 2 keer zo groot.
Bij dezelfde wanddikte wordt de hoeveelheid materiaal dus ook 2 keer zo groot.
Als je de wanddikte dus halveert im evenveel materiaal te gebruiken, halveert de stijfheid dus weer.
Conclusie, je hebt voor dezelfde stijfheid dezelfde hoeveelheid materiaal nodig.
Reddie