welke energie doet de aarde draaien

draait de aarde vanuit een draai die ze heeft meegekregen vanuit het ontstaan en gaat ze dientengevolge op den duur langzamer draaien of is er een energie(bron) (invloed zon ,maan ,magnetisme) die de aarde draaiend houdt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Nee, er is geen energiebron. De aarde draait enkel en alleen op de draai die ze meekreeg bij het ontstaan.
Ze draait zelfs steeds langzamer. Dit komt omdat de zwaartekracht van de maan zijn invloed laat gelden op de draai (zoals je merkt aan de getijden). Hierdoor wordt de aarde continu "vervormd", wat dus betekent dat de aanwezige draai-energie omgezet wordt in interne wrijvingswarmte. Maar gelukkig is dat een proces dat zeer traag verloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dezelfde energie die je hebt meegekregen dat jouw hart doet kloppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
-1.
Aan de aarde hoeft geen energie meer te worden toegevoegd voor zijn beweging. Als je dat met je hart zou uithalen zou die snel zijn uitgeklopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wiki: dat heeft niets met elkaar te maken.
De aarde draait in een vacuum en wordt dus nauwelijks afgeremd.
Alleen de maan remt de aarde af door de wrijving die het water in de oceanen veroorzaakt en het verschijnsel eb en vloed teweegbrengen.
Daardoor ret de aarde iets af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Aarde blijft draaien volgens het principe van Newton dat een object dezelfde snelheid aanhoud zolang er geen externe kracht op werkt. Een tol die je op Aarde laat draaien vertraagd door wrijving met de lucht en het oppervlak waar het op staat. In het Vacuüm van de ruimte is er geen wrijving en wordt de Aarde zo ook niet vertraagd.

Blijft de Aarde dan altijd even snel ronddraaien? Nee... De zon (en in mindere mate de maan) oefent namelijk wel een kracht uit op de Aarde. Deze getijden krachten remmen de draaiing van de Aarde langzaam af (zo langzaam dat de zon het eerder zal opgeven dan de draaiing van de Aarde).

De Aarde heeft die draaiing ooit meegekregen bij de vorming van het zonnestelsel doordat de wolk waaruit het zonnestelsel gevormd is niet overal even dicht was en daardoor niet symmetrisch kon samentrekken. Het exacte proces is nog een onderwerp van de nodige discussie onder astrofysici. Daarbij zijn er nogal wat factoren die berekeningen in de weg staan die dit proces moeten beschrijven zoals botsingen met grote objecten met de jonge Aarde die de draaiing beïnvloed kunnen hebben.