Hoe veroorzaken de elektrische stroompjes in mijn laptop hoorbaar geluid en is dit mogelijk een vorm van, gevolg van, of oorzaak van slijtage?

Let op! Het is geen hardeschijf of fan!

Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in het geluidsverschijnsel door deze elektrisch stroompjes. Het houdt me al enige tijd bezig en vraag het daarom ook hier.

Ook bij telefoonopladers hoor je*0 het vaak, het is net ''alsof het geluid wordt veroorzaakt door een slinger beweging'', het is in de transformator geen continue toonhoogte.
0*''Jong''gehoor noodzakelijk
Bij mijn laptop is het anders, het is haast vergelijkbaar met het krakende geluid van een hardeschijf. Ik heb echter een SSD, dus draaiende onderdelen zijn er niet.

Mijn vermoeden is als volgt:*3,4
''Slecht contact'' of ''slechte verbindngen'' veroorzaken het geluid en daarmee geeft het grotere variaties in de spanning*1 van mijn onderdelen en is het zowel een veroorzaker als gevolg van slijtage.

Veroorzaker door spanningsverschillen; gevolg van door bijvoorbeeld stootschade*2

*1: ik denk spanning, want de weerstand wordt ivm ''stromingsmedium'' groter en stroomsterkte blijft gelijk?
*2: In mijn geval is laptop altijd netjes behandeld wil ik toevoegen, maar vanwege het vaak voorkomen bij adapters, welke bij bijna iedereen veel ''stoten'' of vallen, vermoed ik een mogelijk causale relatie.
*3: Ik ben erg benieuwd of er een relatie is met de luchtvochtheid (statische lading), maar dit zou wel extreem lastig te controleren zijn.
*4: Accu/snoer(zie onder)

Indicatie van mijn kennisniveau:
>VWO6, maar geen natuurkundig specifieke vervolg studie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Hoorbaar geluid zoals jij beschrijft worden vaak veroorzaakt door de smoorspoelen in het spanning circuit. Deze zitten vaak bij de spanning regulatoren rondom de CPU en of rond de Grafische chip op de PCB. Het is soms zo dat wanneer de CPU een bepaald vermogen trekt je deze smoorspoelen hoort. Om deze redenen worden ze vaak 'afgelakt' dat is iets wat je zelf ook weer kunt doen...of gewoon (laten) vervangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee heeft geen invloed op de werking van je laptop of levensduur er van...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet het zo zien dat zo'n laptop voorzien wordt van onderdelen geleverd door veel verschillende externe leveranciers. De kunst is nu op het zo goedkoop in te kopen om de marge op je product zo hoog mogelijk te houden.... wellicht heb je smoorspoelen van inferieure kwaliteit in je laptop zitten, maar ook warmte speelt parten, door uitzetting en krimp komen er scheurtjes in de lak van de spoelen waardoor je die hoog frequente piepjes krijgt... het beste wat je kunt doen, maar is ook het meest moeilijke, en dat is gewoon die spoelen (laten)vernieuwen, of toch iets van 'hot glue' eroverheen te gieten... Als je de laptop open schroeft en denkt: 'wat zijn dat voor grappige zwarte tegeltjes...?' Laat dan vooral een professional je spoeltjes vervangen, het vereist enige ervaring en kunde om dit te vervangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om het geluid uit spoelen tegen te gaan, gebruikten wij vroeger (en nu zal dat wel niet anders zijn) een kunststofspray; dat is een soort lak, maar dan van plastic en die spoot je in de spoel, zodat eventuele lusse draadjes niet meer konden swingen en geluid produceren.

Andere antwoorden (1)

Je aanname begint fout, het zijn niet electrische stroompjes die geluid veroorzaken, tenzij je de speaker bedoel. Deze kan stroom omzetten in geluid. Dit geld ook voor slechte(rammellende) spoelen.
Alleen als er een hoge spanning mee gemoeid is, kan er sprake zijn van overslag, als in een bougie, of gas aansteker, maar dat zit niet in je laptop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat betreft, statische vonken, dit is spanning die door de lucht (lucht s de weerstand, vergelijkbaar met energie door een lamp)
De vonkbrug is heet, door de hitte zet de lucht uit, dat word dus een lucht trilling, en dat kan je horen als geluid.