zijn er ook voordelen op te doen met interferentie bij elektromagnetische straling (EMI)?

Als op op internet zoek, kom ik alleen maar resultaten tegen die de nadelen ervan benadrukken (storing met mobiel vs. luidspreker, bijvoorbeeld). Maar er zijn toch wel voordelen van EMI?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Lasers zijn bv afhankelijk van de zeer grote interferentie tussen hun spiegels en produceren daardoor een zeer coherente bundel licht. Er blijft na enkele terugkaatsingen precies 1 golflengte over die tussen de spiegels past en al de nieuwe lichtdeeltjes krijgen dezelfde fase door gestimuleerde emissie van fotonen met dezelfde fase tijdens de maxima van de dominante golf.
Er zijn ook zeer veel meetinstrumenten die met interferentie werken (interferometers).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Radio, Televisie, Wifi, Bluetooth, GSM, GPS: allemaal alleen mogelijk dankzij elektromagnetische straling.

Soms treeds interferentie op, bijna altijd omdat bepaalde apparaten straling oppikken in frequentiebanden waar ze niks te zoeken hebben. Fout van het apparaat dus!

Een luidspreker (20 tot 20000 Hertz) heeft niks te zoeken op 2400000000 Hertz, dus waarom zou hij storing oppikken van een mobiele telefoon die daar uitzendt?
Als hij dat toch doet moet je de luidsprekerfabrikant aanklagen, en niet de mobiele-telefoonfabrikant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door (een vorm van interferentie , het heterodyneprincipe, is het mogelijk via AM en FM alsmede andere bronnenn , hoge frequenties als signaaldragers te gebruiken.
Door aan het ontvangen signaal een tweede toe te voegen die stabiel is, haal je de draaggolf er uit en blijft er (bij wijz van spreken) muziek over.
Zo kunnen we via interferentie zien waar andere sterren bestaan.
Echter bij lasers (mijn vakgebied) wordt de straal meestal niet door interferentie getuned maar worden wel men interferentie holografie bedreven.
Ook in het lichaam speelt interferentie een rol, onze hersenen maken een 3D beeld en horen we waar een geluid vandaan komt.
Iedere afstemkring en zuigkring werkt met interferentie en ook radar en andere beeldvormende technieken zoals echografie maken gebruik van interferentie in de analoge wereld.