Gaat warm water, net als warm lucht, omhoog? En kun je zo water verplaatsen zonder pomp?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat hier om een project op kleine schaal (plastic flessen, kleine slangetjes etc.), niet om het op grote schaal te gebruiken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Je hebt helemaal gelijk. Warm water zal net als warme lucht opstijgen. Als het dan weer afkoelt zal weer terug naar beneden gaan. Dit heet een convectie stroming (zie figuur).

Dit komt omdat als een gas of vloeistof warmer wordt de individuele moleculen sneller gaan bewegen. Sneller bewegende moleculen hebben meer ruimte nodig en dus zal de dichtheid afnemen. Als iets een lager dichtheid heeft ten opzichte van zijn omgeven wil het opstijgen. Net als bijvoorbeeld olie op water drijft. Als het dan weer afkoelt neemt de dichtheid weer af en zal het afgekoelde water 'zinken' te opzichte van het hetere water er onder.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ten aan zien van je tweede vraag ligt het iets lastiger. Met convectie stroming verplaats je netto eigenlijk alleen warmte ook al 'pomp' je het water rond. Het is niet echt mogelijk om op deze manier netto water omhoog te pompen tegen de zwaarte kracht in als dit is wat je bedoelt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Om water echt om hoogt te verplaatsen met warmte zou je het volgende kunnen doen:
- Breng het water aan de kook.
- Laat het waterdamp opstijgen door een buis of slangetje
- Koel het boven dan weer af (b.v.) met een ijs bad. Zodat het waterdamp condenseert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft een uitgebreide (duidelijke) uitleg. Super!

Andere antwoorden (5)

Ja water zet uit als het warm wordt en gaat naar boven. Het warme water verplaatst zich naar boven en het koude gaat naar onderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, óók warm water gaat omhoog en je kunt inderdaad water op deze manier laten circuleren zonder pomp.
Je noemt dit 'convectiestroming' een stroming gebaseerd op temperatuur verschillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt met temperatuurverschil water verplaatsen. Maar warmer water gaat niet altijd omhoog, soms juist omlaag.

Het zwaarste water is 3,984°C en vind je onderaan. Warmer water vindt je daarboven, maar kouder water ook. Het koudste water (ijs) drijft helemaal bovenaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk dat ijs drijft, dat is het merkwaardige aan water. Het is een van de weinige stoffen die een vaste fase heeft die een kleinere dichtheid heeft dan de vloeistof fase. Dit komt omdat ijs een 'licht' kristal rooster vorm door de permanente dipool van water (+, - lading in het water molecuul). De moleculen staat hierdoor relatief ver van elkaar af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Rembem
De dichtheid van het water is ook afhankelijk van de druk. Hoe hoger de druk (oftewel hoe dieper de zee in), hoe hoger de dichtheid (en hoe zwaarder, dus), al heeft dit geen effect voor de convectie van water.
Gewoon leuk om te weten! Voor de nieuwsgierigen hier een calculator:
http://www.csgnetwork.com/water_density_calculator.html
Warm water gaan omhoog net als warme lucht doordat de dichtheid bij 100°C minder is dan bij 4°C waarop het het zwaarst is.
Als het in een gesloten circuit zit zal het warme water stijgen en op zijn beurt het koudere water verdringen en dus naar onder drukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, warm water rijst op als stoom.