Zuiver zilver en - platina zijn ongeveer even zacht, de dichtheid van platina is ruwweg echter het dubbele van zilver.
Met salpeterzuur op een klein stukje zal direct blijken wat zilver en wat platina is.

Als men flinke stroom op de draden zet zal het platina bij dezelfde stroom en draaddiameter veel sneller gaan gloeien dan zilver.(platina heft een hogere soortelijke weerstand) en zal zelfs roodgloeiend NIET smelten, wat zilver boven de ongeveer 1000 graden wel doet.
Het platina zal tijdens het gloeien NIET oxideren , wat zilver wel kan doen.

Houdt men beide draden in een waterstofgasstroom, dan zal platina het gas ontsteken, zilver doet dat niet.

Omdat platina vrijwel dezelfde uitzettingscoefficient heeft als glas , laat een platina draad zich gemakkelijk in een glazen staafje vastzetten (door een vlam te gebruiken).
Bij zilver gaat dit moeilijk of niet.
De vindplaatsen zijn voldoende aangegeven in andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zilver en Platina zijn beide Edelmetalen, net als Goud. Dus het zijn verschillende metalen.

Zilver is wit, net als Platina. Platina is zachter dan zilver.

In de natuur komt zilver zowel los als in ertsen voor, zoals argentiet, acanthiet en chlorargyriet. Ook wordt het aangetroffen in lood-, lood-zink-, koper- en goudertsen en koper-nikkelertsen.

De belangrijkste zilverbronnen op het westelijk halfrond zijn te vinden in Mexico, Canada, Peru en de Verenigde Staten.

Platina wordt zowel los, als in het mineraal sperryliet in de aardkorst aangetroffen. Vaak wordt het gevonden in combinatie met andere metalen.

De voornaamste vindplaatsen van Platina naast Zuid-Afrika zijn de Oeral en het Poetoranagebergte, Colombia, Ontario en het westen van de Verenigde Staten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Platina werd omstreeks 1500 in Colombia door Spanjaarden aangetroffen tussen het gedolven zilver. Ze beschouwden het als een ongewenste verontreiniging. Het bleek onmogelijk te kunnen worden gesmolten.
De Spanjaarden gaven het de naam platino. Dat betekent zilvertje. De klemtoon ligt in het Spaans op de tweede lettergreep.
Platina vindt toepassing in juwelen en in apparatuur die hoge temperaturen moet kunnen doorstaan, zoals chemische smeltkroezen en ovenbekledingen. Het van nature witte edelmetaal is het duurzaamste, zuiverste en zeldzaamste ter wereld. Dat het duurzaam is blijkt uit het feit dat platina sieraden nagenoeg niet beschadigen en daardoor een leven lang meegaan. Platina wordt vrijwel in haar zuiverste vorm gebruikt, er hoeven geen legeringen aan te worden toegevoegd.
Tegenwoordig wordt platina gevonden in Afrika, Rusland, Colombia en Noord Amerika.

Zilver is een wit glanzend materiaal en al duizenden jaren geliefd in sieraden, luxe gebruiksvoorwerpen en als betaalmiddel. Zilver is van zichzelf vrij zacht. Als men er een sieraad of ander voorwerp van wil maken, wordt het samengesmolten met een ander metaal. Voor zo'n legering van zilver wordt vaak koper gebruikt.
Verreweg het meeste zilver wordt gewonnen als een bijproduct bij de winning van koper, lood en zink. Grote zilvermijnen zijn onder andere te vinden in Mexico, Peru, Verenigde Staten en Canada.
Amadea
11 jaar geleden
Platina lijkt qua ‘uiterlijk’ veel op zilver, platina betekend dan ook klein zilver.

Echter het zijn twee verschillende metalen. Deze twee verschillende atomen en hebben dus ook andere eigenschappen. Platina (atoom nummer 78) is veel zwaarder dan zilver (47). Het ook veel elastischer en beter bestand tegen hoge temperaturen. Bovendien is het veel beter bestand tegen corrosie en hierdoor erg zuiver. Daarom is Platina het edelste edel metalen en staat het in hoger aanzien dan goud en zilver (mede ook door de zeldzaamheid natuurlijk). Het kost dan rond de 30000 tot 40000 euro per kilo. Ook heeft het een hele gunstige elektronen structuur voor veel toepassingen in de katalyse van chemische processen, in tegen stelling tot zilver.

Platina is extreem zeldzaam. Het komt wel op verschillende plekken in de wereld voor, maar wordt nu voornamelijk gewonnen uit Zuid-Afrika. Het wordt ook in de VS/Canada, Rusland gewonnen zie figuur. Het is voor de eerst keer beschrijven en gebruikt in wat nu Ecuador is door de oorspronkelijke bewoners daar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ht zijn inderdaad twee verschillende metalen. Platina wordt ook gebruikt om in een zeer dun laagje aan te brengen op bv zilver om te zorgen dat dit niet zwart wordt.