water vitalisering werkt dat of waarom niet ?

Ik wil deze kopen: http://www.orongo.nl/Kraan-watervitaliser-aqua-gocciola.html

Maar zal dat dat ook wat wezen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K
anneliez
11 jaar geleden
vind het nogal tellsellerig
Ritsuka
11 jaar geleden
Klinkt als onzin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je dit doorleest : http://www.earth-matters.nl/5/4323/gezondheid/werking-van-water-vitaliseren.html Ben benieuwd wat je er van vind :) Warme groet
Utrecht
11 jaar geleden
Ik heb al veel onzin voorbij zien komen, maar deze Vitalizer slaat alles.
Besteed je geld (€155!!) liever aan wat zinnigs.; hier heb je helemaal niets aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blamer, is dit spam?? Je bent zelf blijkbaar wel fan..
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik vind het nog steeds onzin. Het word niet duidelijk wat dit 'vitaliseren' nu precies is.
Cryofiel
11 jaar geleden
En dat is niet het enige bezwaar, Ritsuka.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Energetisch beïnvloeden van de intermoleculaire ruimte op quantum fysisch niveau Ritsuka, snap dat dan! Wij zijn daar te blond voor ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nouw ben gewoon benieuwd wat jullie objectieve inzicht te bieden hebben. Gewoon een bepaald antwoord van een geleerde hier over die zegt ja dat apparaatje werkt omdat 1,2,3 redenen :) waarom niet kopen dan :D
Ritsuka
11 jaar geleden
@stippel: ah natuurlijk ;)
onder deze bruine haren zit vast ergens blond, haha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blamer, op dit moment is het: je gelooft het of je gelooft het niet.
Er is geen bewijs dat het werkt, maar ook geen bewijs dat het niet werkt. Maar ze doen op die website van jou wel een enorme hoeveelheid claims. Die zijn absoluut niet bewezen. Dat vitaal water het immuunsysteem verbetert, slaapstoornissen vermindert of je lichaam helpt ontgiften is leuk bedacht, maar dat zijn puur en alleen aannames.
Cryofiel
11 jaar geleden
@Blamer, ik ben geen geleerde, maar ik heb een poging voor je gedaan. Zie mijn antwoord, ergens hieronder. Ik ben gewoon van boven naar beneden door de pagina gelopen die je in je vraag noemt. Elke keer dat ik enorme onzin tegenkwam, heb ik daarover een alinea geschreven in mijn antwoord. De kleinere onzinpunten heb ik maar even laten zitten. En na een tijdje ben ik maar gestopt, want een antwoord mag uit maximaal 2500 tekens bestaan. Maar in feite zou ik nog wel een half uurtje door kunnen gaan. En dat is dan alleen nog maar de eerste pagina van die site. De andere pagina's zijn al even onzinnig. Het enige positieve dat je erover zou kunnen zeggen is dat het allemaal heel leuk klinkt - op voorwaarde dat je volstrekt geen verstand van zaken hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb laatst een Brita filter gekocht voor mijn water...
Dat proeft zo anders ! veel zachter smakende water en zorg ervoor dat er lood uit wordt gefilterd. Dus was benieuwd of deze ook lood eruit filtert.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Dat lood moet namelijk ergens blijven. Waar zou het lood moeten blijven bij dit vitaliseerding?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Brita-filter is heel wat anders dan een Efteling-apparaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent benieuw wat 'we' er van vinden? Ok hier dan mijn mening: Als er niet zoveel mensen zouden zijn die in dit soort oplichterij trappen zou die hele website domweg lachwekkend zijn. Er staat ongeveer net zoveel wetenschap op die site als in het gemiddelde Dikkie Dik verhaal.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens, RoepiRoepi. In Dikkie Dik staan geen dingen die aperte onzin zijn. Dikkie Dik en zijn vriendjes stralen geen "energie" (van de soort waarvan niemand kan uitleggen wat ermee wordt bedoeld) naar elkaar, en ze pikken geen "kosmische trillingen" op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikkie Dik of die website... het is allebei pure fictie al moet ik bekennen dat ik zo vlug niet iets beters kon verzinnen als vergelijking (ik dacht nog aan creationisme maar dat is ook zo cliché aan het worden), ik zocht iets van een kleuterschool niveau waar je net zoveel quantummechanica in terug vind als op die website en dat valt nog niet mee.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat begrijp ik natuurlijk. Mijn "protest" tegen jouw uitspraak was natuurlijk met een knipoog bedoeld. Of, zo je wilt: de website is zelfs nóg ongeloofwaardiger dan de belevenissen van Dikkie Dik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over ons
Orongo bestaat uit een enthousiast team dat bewuste ondernemers een nieuw, hoogwaardig en groots podium wil geven. We bieden met orongo.nl als onafhankelijke meta-webshop voor alternatieve producten, anderen een platform waar ze hun producten kunnen vermarkten. Door een goed bedrijfsmatig model neer te zetten kan er voor veel partijen meerwaarde gecreëerd worden. Met Orongo willen we de volgende vier kernmissies vormgeven: Een zo groot mogelijk publiek van de allerbeste, leukste, mooiste, lekkerste, biologische en duurzame producten laten genieten.
Consumenten en producenten voorlichten over hoe belangrijk het is om het milieu te beschermen en om kleine boerenbedrijven en duurzame landbouwmethoden te ondersteunen.
Een sprankelend voorbeeld zijn dat bewijst dat milieuvriendelijk en sociaal verantwoordelijk ondernemen ook winstgevend kan zijn.
Een gezonde, productieve en aangename werkplek scheppen voor alle medewerkers, met mogelijkheden om nieuwe vaardigheden aan te leren en persoonlijke carrièredoelen na te streven.
Visie Door een open en transparante communicatie en gezamenlijk gedragen enthousiasme voor onze doelstellingen, willen we een omvangrijke gemeenschap van betrokken leveranciers, medewerkers en klanten creëren waarmee een impuls voor een nieuwe economie gegeven kan worden. Eén die gebaseerd is op samenwerken en het nemen van de verantwoordelijkheid voor elkaars geluk en dat van de planeet waarop wij leven. Waar komt de naam Orongo vandaan? Het is de naam van een ceremoniële krachtplaats op het mysterieuze Paaseiland Rapa Nui met de Birdman cultuur. Deze staat symbool voor het verenigen van schijnbare tegenstellingen als hemel en aarde, mannelijk en vrouwelijk. Orongo heeft de ambitie om een praktische vertaalslag van deze krachtige combinatie van symboliek uit de oudheid in de wereld van vandaag de dag neer te zetten. Arjan Bos Nog meer onzin lezen?
www.orongo.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo: Het is idd een beetje een belediging naar Dikkie Dik :) Maar zeg nu zelf, zo gemakkelijk is het niet om een goede vergelijking te maken zonder te verwijzen naar UFO or creationisme websites oid. Zelfs Pratchett is logischer in zijn verhalen. "Orongo bestaat uit een enthousiast team dat bewuste ondernemers" lijkt me niks aan gelogen hoor... ze zijn zich zeker ergens heel goed van bewust. Namelijk dat aan dit soort dingen goed geld te verdienen is. Nu is er altijd een KANS dat ze die onzin zelf geloven... er is immers ook een kans is dat ik ooit de hoofdprijs win in de staatsloterij...
Cryofiel
11 jaar geleden
Sorry, beste Dikkie Dik...     ;-) De beste manier is wellicht gewoon inhoudelijk in te gaan op alles wat zulke sites zomaar beweren. Ik heb in mijn antwoord een poging daartoe gedaan. Tot nu toe is er geen inhoudelijke reactie op mijn inhoudelijke antwoord gekomen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
V`n wie verwacht je dat dan? an orongo?
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee, die kijken wel uit - zou slechte publiciteit zijn. Ik zou reactie verwachten van meelezende paranormaalgelovers. Of van vraagsteller, die (voor zover ik kan beoordelen) nog stevig gelooft in dergelijke theorieën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water is sowieso prima zoals het uit de kraan komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
RoepiRoepi: toch ook bijna een belediging om Sir Terry Pratchett van logica te betichten! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel: Ik vind de uitleg van economie in het eerste Discworld boek anders heel wat zinniger dan die van de gemiddelde bonusbankier (zegt denk ik meer over de gemiddelde bonusbankier maar toch). Het valt mij eerlijk gezegd ook op dat de gebruikelijke tegenaanval van de homeopaten/paranormalen/etc. op GV uit lijkt te blijven. Kan ik daaruit concluderen dat die site er zover naast zit dat zelfs aanhangers van deze stromingen dit product en die site grote onzin vinden?
Cryofiel
11 jaar geleden
En, beste Blamer, je kunt natuurlijk Emoto noemen - maar kijk eens wat beter. Al het onderzoek van Emoto is onderuitgehaald. Ook Emoto zelf is niet in staat gebleken zijn eigen resultaten te herhalen. Ook anderen is dat niet gelukt. Emoto’s beweringen zijn dus afgeschreven. Vanzelfsprekend is dit slechts een voorlopige situatie. Emoto is uitgenodigd iets, wat dan ook, te laten zien. Tot nu toe is hij niet op die uitnodigingen ingegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moet de mensen achter die site nageven: ze censureren niet.

Antwoorden (7)

Dit is echt grote onzin. Ik schat dat het wel werkt, als je er maar in gelooft. Water is H20, daar helpt geen vitaliserend dingsigheidje aan. Ongelofelijk wat een kwakzalverij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je dit doorleest : http://www.earth-matters.nl/5/4323/gezondheid/werking-van-water-vitaliseren.html Ben benieuwd wat je er van vind :) Warme groet
Utrecht
11 jaar geleden
Als je er maar zweverig genoeg voor bent, werkt alles.
De bron die je aanhaalt is niet bepaald wetenschappelijk te noemen. Het is echt geldklopperij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik energetisch/geestelijk lees, gaat bij mij de knop al om. Daar ben ik echt in de verste verte niet zweverig genoeg voor, als exacte wetenschapster.
Cryofiel
11 jaar geleden
Leuke blabla, die site. Je haalt alle fouten er echt zó uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zijn de fouten ? daar ben ik dus erg geintreseed in.
Ritsuka
11 jaar geleden
als jij graag zoveel geld eraan wilt uitgeven, veel plezier. Het werkt vast wel als je er in gelooft, placebo effect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ook dit stond nog in dat artikel. RODE MAGNETISCHE DRAAK Ik verenig om te koesteren
Zijn aantrekkend
Ik bezegel de inbreng van geboorte
Met de magnetische toon van doelstelling
Ik word begeleid door mijn eigen kracht verdubbeld
Ik ben een galactisch activerings portaal treed bij mij binnen. Goed, dat ik zit, anders had mijn broek al op mijn enkels gehangen. Wat een l*l verhaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat niet in het artikel maar aan de buiten (reclame)
kant van de site :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat galactisch activeringsportaal, dat zie ik dan wel weer zitten. Stargate! Zo kom je nog eens ergens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze bedoelen het als een metafoor denk ik.
Cryofiel
11 jaar geleden
Een metafoor VOOR WAT? Dat is nu net het hele probleem met die site: het klinkt allemaal heel leuk. Je denkt dat het een metafoor is voor iets veelzeggends, voor een inzicht. Maar als je dan gaat nadenken - als je jezelf afvraagt: WAT willen ze nu eigenlijk zeggen? Dan zie je dat dat onbekend is. Het blijft dus bij loze woorden. Klinkt leuk, maar is betekenisloos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch geven mensen er grif geld aan uit, en maken zichelf nog wijs dat ze er wat van merken ook. Uiteraard blijft daar in een willekeurige blinde test geen spaan van heel. Hooguit gaan de kraak ende versheid van het lekkere water af, waardoor het doodgeslagen restant de indruk kan wekken iets meer te doen dan water zijn alleen.
Kun je het geld missen, lekker doen, maar verwacht er niks van.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ook als je het geld kunt missen, is het beter dit niet te doen. Je beloont er de verkopers van onzin mee. En je hebt kans dat een goedgelovige bezoeker dat ding ziet, en er daardoor ook geloof aan gaat hechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb onlangs een Britta filter aangeschaft en daar proef je het verschil zeker weten van geen placebo effect. Ik was simpel weg benieuwd of dit een soort gelijk filter zou wezen maar het lijkt erop dat het water onder een aantal bar druk wordt gerevitaliseerd wat misschien in mijn opinie wel op een moleculair niveau kan veranderen maar daar is nog niet heel veel informatie over. Het schijnt wel dat water waar positieve energie ( meditatie) wordt geladen dat het wel een andere vorm geeft aan het water ga me best doen om dat filmpje te zoeken en zal ik dan posten zodat jullie eens iets in overweging kunnen nemen dan simpel weg alles aan nemen voor wat het is. ( mens bestaat uit 80% water) er moet toch iets wonderlijks zijn wat water met ons doet. Hoop dat ik niet te zweverig over kom maar er is meer dan wij met onze ogen kunnen waarnemen. One love.
Cryofiel
11 jaar geleden
Een Brita-filter doet dan ook echt iets. Daarvan kun je het verschil laten zien, en er is ook een goede uitleg hoe zo'n filter werkt. Dit geheel in tegenstelling tot dat vitalisatie-verhaal.   Er zijn veel verhalen over het "laden" (wat is dat?) van water met positieve (wat is dat?) "energie" (wat is dat?). Die verhalen zijn natuurlijk gecontroleerd - en in alle gevallen die zijn gecontroleerd, bleek er niets, helemaal niets, van de resultaten over te blijven. Kortom, ik sta open voor alles. Juist daarom bekijk ik alles. Niet alleen die verhalen en die filmpjes, maar ook andermans reacties op die verhalen en filmpjes. Dat laatste maakt nu net het verschil. Zodra er eindelijk eens iemand opstaat die kan laten ZIEN dat er iets bijzonders aan de hand is, zal ik dat direct geloven. Zolang het bij mooie verhalen blijft, moet ik realistisch zijn en concluderen dat dat precies is wat het zijn: mooie verhalen. Meer niet.   Je schrijft dat er meer is dan wij met onze ogen kunnen waarnemen. Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar wat wil je daarmee zeggen? Als er iets gebeurt met dat water dat wij niet kunnen waarnemen...
a)  Wat maakt dat dan uit? Wij kunnen het namelijk niet waarnemen, zoals je zelf zegt.
b)  Als wij het niet kunnen waarnemen, hoe *weet* je dan dat het zo is? We hebben namelijk nog niets waargenomen, zoals je zelf zegt. Of mis ik hier nu iets?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of mis ik hier nu iets? Nee, maar logische redenering heeft altijd bar weinig effect op mensen die iets willen geloven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het tijd om deze vraag te sluiten er is veel informatie uitgekomen. Niet elke stukje even informerend geweest maar ik zal van hier uit mijn eigen beslissing maken. Warme groet en bedankt voor alle uitzoek vermogens en informerende stukjes. One love.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik wens je een goedgeïnformeerde, onafhankelijke, objectieve beslissing toe!
Cryofiel
11 jaar geleden
(En dus geen "wensantwoord" waarmee je weliswaar je eigen ideeën wilt promoten, maar dat niets zegt over hoe het werkelijk zit...)
Sorry voor dit nogal directe (botte?) antwoord, maar in alle eerlijkheid kan ik niets anders zeggen:

Dit is je reinste onzin.

Waarom dan? Een heleboel redenen.

Het water zou worden "gevitaliseerd". Maar nergens wordt uitgelegd wat dat zou moeten zijn. Je kunt dus nooit controleren of het apparaatje werkt.

Er staat dat de structuur van water wordt gewijzigd door medicijnresten, bestrijdingsmiddelen en straling. Dat is een ongefundeerde bewering. Dit is vaak onderzocht, maar nooit is er een structuurverandering gevonden. Er zijn weliswaar mensen die beweren dat zij desondanks een structuurverandering kunnen laten zien. Aan hen is gevraagd: "Oké, wie weet zien wij wat over het hoofd en heb jij iets ontdekt. Dus bij deze de uitnodiging: laat maar eens zien!" Maar toen werd het stil...

De vitaliser zou "gunstige informatie" meegeven aan het water. Het is onbekend waar die informatie vandaan zou komen. Ook is onbekend hoe je überhaupt informatie zou kunnen toevoegen aan water. Het klinkt leuk, maar het heeft geen enkele inhoud.

Er staat dat "trillingen van stoffen" zouden worden geneutraliseerd. Het is onbekend welke trillingen hier bedoeld worden. De enige trillingen die ik ken, zijn de atomaire trillingen en de brownse beweging. Dat zijn echter inherente kenmerken van de stoffen, dus die laten zich echt niet beïnvloeden.

Er staat dat "straling" zou worden geneutraliseerd. Ik weet niet of ze elektromagnetische of radioactieve straling bedoelen. Elektromagnetische straling kan het niet zijn, want behalve de normale temperatuurstraling zendt water geen elektromagnetische straling uit, ook niet als het eerder aan elektromagnetische straling is blootgesteld. Radioactieve straling kan het ook niet zijn, want die laat zich niet neutraliseren (behalve door een dikke laag lood of zo) - mochten ze toch een manier hebben gevonden om radioactieve straling te neutraliseren, dan zijn het grote aso's als ze nog steeds niet actief zijn in Fukushima en Tchernobyl.

Er wordt "kwamtumfysica" genoemd. In de eerste zin daarna wordt dat begrip echter al volstrekt uit zijn verband gerukt: mijn voorstellingsvermogen heeft niets met kwamtumfysica te maken.

Tot zover een bloemlezing uit de eerste pagina. Ik stop nu maar - als je wilt kan ik verder gaan, maar dat past niet in dit antwoord. Er staat nog veel meer onzin die ik aan de kaak zou stellen, maar dat laat ik dus maar even zitten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit nog subtiel uitgelegd :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij blijft leuk en toepasselijk:
http://sandwalk.blogspot.se/2010/04/if-water-has-memory.html
Cryofiel
11 jaar geleden
Prachtig!
Cryofiel
11 jaar geleden
Ook leuk:
http://3.bp.blogspot.com/_sRDhbC46aKs/SzJ_ljqU4mI/AAAAAAAAAJ4/ITauTlQlIdg/s1600-h/Joemer-Cola2.jpg Maar vrees niet - homeopathie is achterhaald! Tegenwoordig is nanopathie helemaal in:
http://4.bp.blogspot.com/_sRDhbC46aKs/TJqvZ2r8TMI/AAAAAAAAAKw/8soOsXlQHKs/s1600/Plait+Tech-Tonics1A.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me geweldig...
;-) Beter een goede placebo dan een slecht medicijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meh; er zit nog niet eens Phebotinum in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plait Tec-Tonics, dat zijn mijn vrienden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je nog bepaalde continenten op het oog?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vitaliseert de bankrekening van de verkoper wel lekker ;-)
Dat kan zeer zeker werken als je er in gelooft.
Placebo's zijn tegenwoordig onmisbaar in ons dagelijks leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Zie het "antwoord" van Vlindertuin voor een goede illustratie van het placebo-effect.
Het werkt uitstekend als inkomstenbron van de verkoper.
Aan het water veranderd niets.
Als jij er in gelooft zul je je ongetwijfeld beter gaan voelen, maar als ik jouw water van afstand instraal en je gelooft erin heeft dat exact hetzelfde effect. (En ik ben een stuk goedkoper...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook een elastiekje om de kraan doen. De spanning in het rubber heeft ook een vitaliserende werking op het water, meer nog dan de vitaliser die aangeboden wordt, die is van kil metaal. De natuurlijke werking van rubber is natuurlijk al jaren bekend, en de interne energie van het water past zich aan aan dit element en zorgt voor rust in je lichaam. Dus snel naar de kantoorboekhandel, en haal elastiek. Slechts een elastiek gebruiken, meerdere zorgen voor een te vitaliserende werking.

Kijk... Als je even mijn verhaal geloofde heb je door dat die vitaliser van 155 euri slechts voor een placebo-effect zorgt. Zowel mijn verhaal als dat in de reclame is pure verzinsel die inspeelt op de twijfel en goedgelovigheid bij mensen. Ik raad je sterk af om je geld te verspillen aan dergelijke onzin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi alternatief!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het schijn dat zo'n elastiek van PostNL het best werkt, net als PostNL zelf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vergeet erbij te vertellen dat dit alleen met jouw speciale elastiekjes werkt die nu voor slechts 20 euro per stuk bij jouw te koop zijn :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Scheelt toch mooi 135 euro!
En ik garandeer, dat het resultaat exact hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies RoepiRoepi, wat een gemiste kans...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lakkie... Bij herlezen krijg ik weer heel vitaal water op mijn wangen. Ik gebruik geen elastieken, wat nu?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ikzelf gebruik mijn persoonlijke positieve energie om het water dat ik gebruik te revitaliseren.
Werkt geweldig: ik wordt nooit ziek van het water dat ik drink, plas en poep geweldig, mijn energie wordt alleen maar hoger door het hergebruik ervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AdrieK: zie! Het werkt! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plas of poep of beide?
Eind 2003 berichtte Jan Bonte in het Nederlands Tijdschrift tegen de Kwakzalverij over gevitaliseerd water (pdf): 'Volgens de aanhangers van deze theorie heeft ons drinkwater zijn vitale kracht verloren, omdat het ziekmakende trillingen opslaat van stoffen die er ooit in opgelost waren.' Mens, dier en plant zouden er baat bij hebben. Maar daar vond Bonte geen wetenschappelijke bewijzen voor: 'Zolang dit water over plantjes wordt uitgestort is dit in principe niet echt bezwaarlijk, buiten het feit dat het ordinaire oplichting is.' Vier jaar later zijn de bewijzen er nog steeds niet, maar stroomt het gevitaliseerde water nog steeds waar het gaan kan.

Zo publiceerde Het Westerkwartier, nieuws- en advertentieblad voor het Westerkwartier (Groningen) en omstreken, op donderdag 3 jan 2008 een weinig kritisch stuk over het gevitaliseerde water van Boudewijn Leliveld. 'In de wijde omgeving rondom de praktijk en het waterlaboratorium van Leliveld doen al jaren verhalen de ronde over gevitaliseerd water, welig groeiende groente en wonderbaarlijke genezingen van mens en dier.' Leliveld weet wel hoe hij de zaken moet aanpakken. 'Hij heeft octrooi aangevraagd en gekregen op de door hem uitgevonden “water vitaliser”. Zijn praktijk doet zowel denken aan een loodgietersbedrijf als een spreekkamer. Vele soorten vitalisers staan in rijen opgesteld en vinden hun weg naar vele bedrijven en particulieren.' Want zijn clientèle knapt er van op: 'Hooggevitaliseerd water versterkt het immuunsysteem en zorgt voor een betere doorbloeding. Ook nieren en lever worden ontlast.' En zo gaat het nog even door over 'de chaotische samenstelling van watermoleculen' en 'ongeorganiseerd water uit de kraan.'

Zelden zoveel onzin in zo'n klein stukje bij elkaar gezien, zo laat een bezorgde Groninger ons weten. Daar kunnen wij het natuurlijk alleen maar mee eens zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dank je voor dit grondige onderzoek. Warme groet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb weleens gehoord dat als je water vanuit de kraan door een ring laat lopen dat het water dan zacht is. Maakt niet uit wat voor ring als het maar iets is dat rond is. Heb het zelf weleens geprobeerd en heb inderdaad het idee dat het water dan wat minder "stroef" is. Misschien is dat ook wel de werking van de vitaliser. Probeer maar eens, dan ben je een stuk goedkoper uit!
Ja, ik zou het zeker doen, wij gebruiken die ook en het bevalt uitstekend. Het water is zachter van smaak en de planten en dieren doen het er heel goed op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef het nog even het voordeel van de twijfel. 'Warme groet', dan maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"en planten en dieren doen het er heel goed op". Ik zou er inderdaad ook op schijten :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou is het vrij algemeen bekend dat planten goed groeien wanneer ze voldoende water krijgen. En wat kwaliteit poep :p En de meeste dieren zijn ook zo heel kieskeurig niet. Ik denk omdat ze geen idee hebben van de enorme verschillen tussen paranormaal water en gewoon water.
Cryofiel
11 jaar geleden
ALS dit "antwoord" al op waarheid zou berusten, zou het een prachtige illustratie zijn van het effect dat azerty noemt in zijn antwoord (zie hierboven op deze pagina).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beetje alternatieveling zou dan toch kunnen beweren dat planten niet aan placebo effecten doen (wellicht omdat ze zichter bij de natuur staan) :) Het hele verhaal doet me overigens denken aan iets dat mijn vader ooit op tv zag (ik weet niet wanneer maar iig voordat ik de tv ontdekte). Bij wijze van experiment stond om een markt een 'verkoper' zijn nieuwe speciaal gefilterde water aan te prijzen om vervolgens toehoorders zowel het speciale als het gewone kraan water te laten proeven (beide uiteraard gewoon kraanwater). Zo ongeveer iedereen vond het speciale water veel lekkerder smaken dan het gewone kraan water.
Het is dus zeker niet iets van de laatste tijd. Mensen willen blijkbaar opgelicht worden. Het voordeel met deze nieuwe variant is iig dat de mensen achter die site niet weten hoe je een website voor dit soort producten maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Roepie: Ik vraag me überhaupt af of mensen echt wel goed kunnen proeven.
Zo zat ik ooit met wat kamergenoten in het turkse restaurantje onder ons studentenhuis.
Eén van hen wilde zoete witte wijn, de andere juist droge witte wijn.
Ze kregen beiden hun glas wijn, proefden van elkaar en vonden beiden dat ze de juiste keus hadden gemaakt, omdat de wijn van de ander toch veel minder lekker smaakte. Toen de glazen leeg waren kwam de bediende weer langs en ze bestelden weer hetzelfde. De jongen begon te lachen en zei dat ze het wel konden bestellen, maar dat ze maar één soort witte wijn hadden en dat ze beiden hetzelfde gedronken hadden.
Cryofiel
11 jaar geleden
Prachtige demonstraite, C4th! @Roepi, ik denk dat jij ook wel weet dat het standaardverhaal van de alternatiefgelovers ("het werkt ook op planten / dieren / baby's, 'dus' kán het geen placebo-effect zijn, want planten / dieren / baby's zijn daar niet gevoelig voor) al lang is weerlegd, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk... maar dat wil niet zeggen dat die argumenten daarom niet gebruikt worden. Ik vraag me wel af hoe ze weten dat en plant dat parawater zo veel lekkerder vind (ik krijg nu een flashback van zo'n tekenfilm met een erg hongerige vleesetende plant). Aan de andere kant... er heeft ook eens iemand in de 5 uur show zitten beweren dan tomaten pijn voelen wals je ze opeet. Tot zo ver de goede bedoelingen van de fruitariërs lijkt me.
Ik kan er gewoon met mijn verstand niet bij dat er überhaupt mensen zijn die dat soort dingen serieus nemen. Nog net even gekeken naar wat dat parawater allemaal kan. Indrukwekkende lijst maar ik vraag me toch af hoe je met dat ding op je kraan brandstof zou moeten besparen... (Zou dat ding benzine moeten maken van kraanwater?)
Cryofiel
11 jaar geleden
Sommige paranormalen denken dat ze de "energie" van de plant voelen (zonder te kunnen uitleggen wat ze met "energie" bedoelen, natuurlijk - ja, iets met "subtiele" of "hogere" "trillingen", maar wat die termen betekenen, kunnen ze evenmin uitleggen). Aan die "energie" voelen ze dan dat de plant sterker wordt. En ja, als zo iemand het voelt, dan is dat een absolute zekerheid, toch? Andere paranormalen zien dat de plant het beter doet. Steviger is, of sneller groeit, of minder gele plekken heeft, of wat dan ook. Soms is dat puur zelfbedrog, soms doet de plant het daadwerkelijk beter - maar daar zijn dan natuurlijk andere verklaringen voor dan het "gevitaliseerde" water. Het is een wonderbaarlijke wereld waar paranormaalgelovers in leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou mooi zijn als je dit in een gecontroleerd experiment kunt bewijzen: twintig planten in verder identieke omstandigheden, tien met onbehandeld water, tien met behandeld water, exact dezelfde hoeveelheid enzovoorts, en dan na drie maanden de verschillen bekijken.
Succes. We lezen het wel over drie maanden.