ik vind het juist wel een goede vraag.
Stel het je maar voor dat de baan om de aarde een grote cirkel is, bijv de buitenrand van een kinderzwembad. Heel stipt geredeneerd, als je op een bepaald punt bent en je gaat rechtdoor zou je eraf schieten (dat noemen ze wiskundig de raaklijn aan de cirkel, dat is feitelijk de rechtdoor)

Heel gek dus maar als de piloot in een baan om de aarde vliegt moet hij EEN BEETJE NAAR BENEDEN VLIEGEN om in die baan te blijven.

Ik zou kunnen uitrekenen hoeveel , biv per afgelegde km (is niet veel hoor)

Toegevoegd na 15 seconden:
biv = bijv

Toegevoegd na 57 minuten:
Ik moet toch eens leren mijn grote mond te houden, ik schrik zelf van het antwoord, het blijkt dat je per afgelegde meter, 0,5 meter moet dalen. Zie ook het plaatje, dat was voor mij de snelste manier om het op papier te krijgen.
De uitleg:
r = de straal van de aarde + de hoogte in de lucht
X = vanaf waar we rekenen
A is het punt waar je uit zou komen zonder correctie
B is het punt waar je wilt uitkomen.
De correctie is dus de lengte van de gestippelde lijn over het traject q

De driehoek MXA is een rechthoekige driehoek met 2 gelijke zijden dus XA = XM
Stel even dat XM=1 (maakt de berekening overzichtelijk)
Zie verder de tekening

Uit het verschil tussen de lengte van de stippellijn (de correctie ) en de vette lijn (de afgelegde afstand) kun je al zien dat het best op elkaar lijkt.

Ik denk dat de opmerking van oeroeboeroe echt hout snijdt en dat dit door de zwaartekracht wordt geregeld, de piloot kijkt gewoon op zijn hoogtemeter (of dat gaat automatisch) en de hoogte blijft gelijk. Maar je gaat dus niet "rechtdoor"dat zou vliegen zijn over de lijn waar ik hoogtelijn bij heb gezet.
Ik hoor alle commentaar hierop graag!
Plaatje bij antwoord
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nou dat lijkt me niet, daar vliegen de meeste vliegtuigen niet hoog genoeg voor. Ik ben geen wetenschapper, maar ik denk dat dat pas gaat spelen als je de ruimte ingaat en daar komen verkeersvliegtuigen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee en Ja. Een vliegtuig heeft een zekere snelheid en zal de aarde willen verlaten, maar de aantrekkinskracht trekt hem terug naar de aarde. Als je hoger wil vliegen, dan geef je 'gas' bij en als je lager wilt vliegen, dan neem je gas terug. Als je teveel gas terug neemt 'stalled' het vliegtuig en valt als een dooie vogel uit de lucht. Denk aan een bal, die je omhoog gooit en op een gegeven moment zijn snelheid verliest em maar beneden gaat vallen.
Als je geen gas bijgeeft of terugneemt, dam blijf je vliegen op dezelfde hoogte, dat is op de zelfde afstand van de kern van de aarde. Net zoals een steen aan een touw ook niet hoeft te worden bijgestuurd als je hem ronddraait: het touw houdt hem stevig in positie. Het touw van een vliegtuig is de aantrekkingskracht van de aarde. Op een gegeven moment lift er een bergtop voor je cockpit, dan kun je natuurlijk beter wel wat bijsturen door gas te geven, waardoor het vliegtuig stijgt.
Grappig is, dat men tegenwoordig zo hoog vliegt 13/14 km, waardoor het gebied tussen stallen en ontsnappen zo klein is, dat een piloot niet meer in staat is dat met de hand te doen, hij moet op die hoogte altijd gebruik maken van de automatische piloot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een piloot hoeft niet bij te sturen.

Dit heeft alles te maken de aantrekkingskracht van de aarde, oftewel een versnelling van een massa richting het middelpunt van de aarde.

Een versnelling betekent een verandering van snelheid. Een snelheid heeft niet alleen een grootte, maar ook een richting. Wat deze versnelling dus eigenlijk doet, is de snelheid van een vliegtuig constant van richting veranderen.

Zodoende blijft een vliegtuig altijd horizontaal vliegen.

Uiteraard kun je door je motoren minder/meer kracht te laten leveren dalen/stijgen en/of je hoogteroer gebruiken om te stijgen dan wel dalen. Ook kun je meer/minder lift (de opwaartse kracht geleverd door de vleugels) genereren door de vorm van je vleugels te veranderen (flaps etc).