Wat hebben rubberen zolen te naken met statische elektrischiteit? En kan een voorwerp in de lucht geraakt worden door de bliksem en wat zijn de gevolg

Als een voorwerp in de lucht zit staat het niet in contact met de aarde dus dan kan dat voorwerp toch niet geraakt worden door de bliksem maar waarom kan een vliegtuig dan geraakt worden door bliksem en wat zijn dan de gevolgen? Als ik nou in de lucht spring en geraakt wordt door de bliksem wat gebeurt er dan? En wat hebben rubberen schoenzolen te maken met statische elektrischiteit zorgen die ervoor dat de stroom niet terug kan lopen naar de aarde ofso?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (3)

Een voorwerp dat zich inde lucht bevindt en daar door de bliksem wordt geraakt kan de elektrische lading niet kwijt, omdat het op dat moment geen verbinding met de aarde heeft en die lading dus niet kan afvloeien.
_as na de landing is dat mogelijk.
Met die rubberen zolen is het eigenlijk net zo, omdat rubber isoleert kan de statische lading die je opbouwt niet naar de aarde afvloeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bliksem beweegt zich door een kanaal met geladendeeltjes door de lucht. Vliegtuigen en in de lucht springende mensen kunnen voor dat kanaal een stukje overbruggen. Mensen lopen door de bliksem brandwonden op en vliegtuigen kunnen kwetsbaar zijn doordat de hoge stroomsterkte over de buitenkant van het vliegveld bij overgangen naar moderne materalen als koolstof extra weerstand kan ondervinden en door de vrijkomende hitte kan het materiaal beschadigd raken. Doordat de ontwerpers leren van elke crash is de kans op beschadigingen aan een vliegtuig niet erg groot meer.
Mensen lopen brandwonden op, doordat de stroom over de buitenkant loopt, maar er is een risico op hartstilstand door de kleine hoeveelheid stroom die rond en door het hart stroomt, dat is vaak voldoende om het natuurlijke hartritme te verstoren. Het hart is dan alleen nog maar aan het trillen en verpompt nauwelijks nog bloed. Het hart kan weer aan het kloppen worden gekregen door een nieuwe schok en totdat de defibrillator beschikbaar is moet de persoon door hartmassage in leven worden gehouden.
Rubberen zolen leveren eigenlijk geen bescherming tegen een directe inslag, maar vaak worden mensen en koeien het slachtoffer van een indirecte stroom, die ontstaat als de stroom in de grond inslaat of in een boom. Een gedeelte van de stroom die zich naar alle kanten uitbreidt loopt dan niet door de grond, maar van je ene been door je lichaam naar je andere been. Dat kan ook een hartstilstand tot gevolg hebben. Bij goede rubberzolen is dat onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rubberen zolen zorgen voor een isolatie tussen een object (mens) en de aarde waardoor een elektrisch potentiaal opgebouwd kan worden. Wordt dit te hoog of komt het object op een andere manier in aanraking met ‘aarde’, wordt het potentiaal opgeheven doordat een stroom van vrije elektronen het verschil opheft.
Een vliegtuig kan wel degelijk geraakt worden door de bliksem maar dit is omdat het vliegtuig in het pad van de bliksem bevindt. De elektriciteit vindt een vliegtuig nl. een makkelijker pad dan alleen maar door de lucht. Gevolgen blijven meestal beperkt tot wat brandplekken op de plaats waar de stroom het vliegtuig raakt. Wel kan elektronische apparatuur van slag raken (door de magnetische flux). Een vliegtuig werkt als een kooi van Faraday dus over het algemeen gebeurt er weinig.